Solceller och batterier hjälper till att säkra snabbladdning
Nya lösningar för snabbare laddning hos Circle K

Solceller och batterier hjälper till att säkra snabbladdning

Långa ledtider och bristande nätkapacitet har inneburit stora utmaningar för omställningen till en elektrifiering av fordonsflottan med tillgång till verklig snabbladdning. Nu väljer Circle K att lägga problemen med dålig nätkapacitet, och därmed svårigheter att få fram tillräckligt med ström till snabbladdarna, åt sidan och lägger allt fokus på lösningar i stället. I Flädie installerar man nu såväl solceller som batterilager, att jämföra med en gigantisk powerbank, som ska säkra energiförsörjningen och möjliggöra fler ultrasnabba laddare för såväl tung som lätt trafik. Detta blir en viktig pusselbit i förändringen av energisystemet.

Trots att politiken har högt fokus på elektrifiering tar det i dag längre tid än det gjorde för två år sedan att få en nätanslutning. Nu går kedjan i bräschen för att kreativt lösa utmaningarna med bristande kapacitet, när man sätter både batterilager och solceller på sin station där.

- Det är alltid roligt att testa ny teknik och applicera det i stor skala och omfatta driften av en hel station. Vi visar att det går att hitta lösningar om man bara vill, och vi kommer att fortsätta springa fort för att säkra den nödvändiga omställningen trots att förutsättningarna saknas från politiken just nu, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning tung trafik på Circle K.

Batterilagret har en kapacitet på 800 kW/1600 kWh och tillsammans med solcellerna och den befintliga nätanslutningen kommer man att säkra 1,4 MW på stationen. En smart dator reglerar och balanserar strömförsörjningen, så att stationen först får ström, sedan laddarna. Systemet är dimensionerat för att kunna hantera ”peaklast” på lastbilsladdare enligt Energimyndighetens krav och stationsdrift, övriga delar styrs efter utbud och efterfrågan. Circle K räknar med att få ett effektöverskott genom batteriet tack vare den höga samlade kapaciteten.

- Tack vare vårt överskott kommer vi att kunna bidra med att stötta elsystemet. Vi kan leverera effekt ut i elnätet via vårt batteri under korta perioder vilket bidrar till att stabilisera elnätet, avslutar Olsson.

Samtidigt öppnar man nu laddning för tung trafik på stationen i Flädie och ytterligare 4 laddplatser står klara för personbilar. Det innebär fyra laddpunkter för lastbilar och totalt åtta laddpunkter för personbilar.