Kompakt och billig elbil för den urbana bilisten
Dacia Hipster, mer praktisk än sportig

Kompakt och billig elbil för den urbana bilisten

Dacia presenterar sitt senaste koncept som folkbilen i eldriven tappning, men det handlar nog mer om en design som sticker ut med enkel och okomplicerad elbilsteknik hämtad från Dacia Spring. Dacia talar varken om sportiga köregenskaper, premium eller krocksäkerhet. Här handlar det om järv design, maxat utrymme, lågt pris och mycket miljövänlighet. Den nyligen presenterade Hipster Concept är en tre meter lång elbil med plats för fyra personer och ett bagageutrymme på upp till 500 liter. En kort lådformad elbil med målet att vara både billigt och mest miljövänlig i bilvärlden. En bil för den som inte leker racerbilsförare i trafiken, vilket märkligt nog många fortfarande håller på med.

Konceptet utmanar en bilmarknad som de senaste två decennierna utvecklats mot allt större, tyngre och dyrare fordon. Dacia vill istället göra elbilen enkel, lätt och framför allt prisvärd.

– Det här är det mest Dacia-typiska projekt jag någonsin arbetat med, lika samhällsomvälvande som Logan var för 20 år sedan, säger Romain Gauvin, designchef på Dacia.

Siktar på halverat klimatavtryck

Hipster Concept är 20 procent lättare än Dacia Spring, vilket innebär både lägre energiförbrukning och mindre materialåtgång i produktionen. Ambitionen är att halvera klimatavtrycket jämfört med dagens bästa elbilar.

Dacia Hipster Concept tar Dacias viktdrivna strategi ännu längre. Detta är resultatet av Dacias övergripande miljösmarta strategi: lägre vikt innebär mindre råmaterial och mindre energi som används i tillverkningen. Det innebär också mindre massa att flytta, så mindre energi förbrukas. Ambitionen bakom Dacia Hipster Concept är att halvera koldioxidavtrycket under fordonets hela livscykel, jämfört med de bästa elbilarna som finns tillgängliga för närvarande.

Dacia Hipster Concept är designad för vardagslivet och erbjuder enligt Dacia tillräcklig räckvidd för dagliga resor med två laddningar per vecka. Även här möter Dacia Hipster Concept de urbana köparnas verkliga behov. Till exempel, i Frankrike, kör 94 % av bilisterna mindre än 40 km per dag.

Med Spring var Dacia den första tillverkaren som gjorde elektrisk mobilitet överkomlig, men bilen var inte anpassad för vårt nordiska klimat och importeras inte till Sverige. Med Dacia Hipster Concept vill Dacia gå ännu längre genom att rikta sig till en bred publik som för närvarande inte kan hitta något som passar deras budget. Genomsnittspriset på nya fordon i Europa steg med 77 % mellan 2010 och 2024, vilket vida översteg hushållens köpkraft.

Dacia uppger inge räckvidd eller batterikapacitet för Hipster, men väljer man Springs teknik så handlar det om batterikapacitet på 30-40 kWh och en räckvidd på 25 till 30 mil.

Enkel design – funktion i fokus

Bilen utmärker sig med en kantig och robust formgivning, minimala överhäng och smarta detaljer som remmar istället för dörrhandtag och bakljus placerade bakom bakrutans glas. Interiören är lika avskalad: en bänk framtill, nätklädsel på stolarna och mobiltelefonen som bilens nyckel, navigator och multimediasystem.

Tekniska mått

Mått Hipster Concept
Längd 3,00 m
Bredd 1,55 m
Höjd 1,53 m
Bagageutrymme 70–500 liter
Antal sittplatser 4

Vill pressa priserna

Sedan 2010 har nybilpriserna i Europa ökat med 77 procent, långt mer än hushållens inkomster. Med Hipster Concept vill Dacia visa att det går att bygga en elbil som är både praktisk och överkomlig för en bred publik.

– Hipster Concept har allt man behöver i en vardagsbil – och inget man inte behöver, säger produktchefen Stéphanie Chiron.