Den raka sexcylindriga BMW-motorn konverterad för E85
Ineos robusta terrängbil erbjuds nu som E85-bil

Den raka sexcylindriga BMW-motorn konverterad för E85

Hedin Adventure Car erbjuder ett nytt tillval för sina Grenadier bensinbilar som nu även finns med ett E85-alternativet. Det gäller både pickupen, chassiversionen för påbyggnad och stationsvagnen.

 

Detta innebär att bilen kan köras på bensin, etanolbränslet E85 eller en blandning av de två.

E85 är ett fordonsbränsle som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Etanol

framställs genom jäsning av stärkelse från biomassa, vilket gör det till en förnybar resurs

som inte ökar mängden koldioxid i atmosfären. Att använda E85 har flera fördelar för miljön

jämfört med fossila bränslen. Etanolens förnybara egenskaper minskar koldioxidutsläppen

och bidrar till en mer hållbar framtid. Kvaliteten på etanolbränslen har förbättrats avsevärt

sedan E85 introducerades, vilket säkerställer hög prestanda och pålitlighet.

Bränsleförbrukningen kan påverkas av att använda E85, då etanol har lägre energi än

bensin. Detta kan leda till ökad förbrukning med upp till 30 procent. Dessutom kan kallare

temperaturer påverka motorstarten och drifttemperaturen, vilket kräver en högre andel

bensin under dessa förhållanden.

Kunder kan lägga till E85-alternativet till sin nya Grenadier för 35 000 kr, oavsett modell och

utrustning. Dessutom finns möjlighet att konvertera redan registrerade bensin Grenadier-bilar

för att använda E85 men då kostar konverteringen 39 900 kr.

"Vi är glada att kunna erbjuda ett mer miljövänligt alternativ i vårt produktutbud. Med tillvalet

E85 kan våra kunder bidra till en mer hållbar framtid utan att kompromissa med Grenadiers

prestanda och kvalitet," säger Adam Hamilton, Projektledare Hedin Adventure Car.

Efter konvertering blir årsskatten 2 582 kr i stället för 32 000 kr, vilket är en betydande

minskning. Detta gör konverteringen till ett ekonomiskt fördelaktigt val för kunder som vill

använda E85. En konverterad bil påverkas inte av bonus-malus-systemet och förblir

densamma efter tre år. Serviceintervallerna är oförändrade och gäller varje 2 000 mil eller ett

år, beroende på vilket som kommer först. Vid hög användning av E85 skall ett oljebyte ske

varje 1 000 mil.