DB Schenker storsatsar på ny teknik
Eldrivna trailers öppnar för snabbare elektrifiering av tunga transporter

DB Schenker storsatsar på ny teknik

Eldrivna trailers är på väg att bli en riktigt smart lösning som snabbt kan sättas in för att minska transportsektorns miljöpåverkan och minska förbrukningen av drivmedel oavsett dragfordon. DB Schenker har tecknat avtal om 2.000 eTrailers, där trailern har egna batterier och egen drivande axel.

Eldrivna trailers är på väg att bli en riktigt smart lösning som snabbt kan sättas in för att minska transportsektorns miljöpåverkan och minska förbrukningen av drivmedel oavsett dragfordon. DB Schenker har tecknat avtal om 2.000 eTrailers, där trailern har egna batterier och egen drivande axel.

Släpvagnarna har en elektrisk drivning som gör det möjligt att stödja körningen av dragfordonet. En specialutvecklad komponent använder ett patenterat sensorsystem som anpassar trailerns drivning mot dragbilens drivning utan mekaniska eller elektrisk koppling dem emellan. Systemet gör det också möjligt att återvinna energi vid inbromsning.

"Visionen för Trailer Dynamics är att använda eTrailers för att ge ett viktigt bidrag till minskningen av koldioxidutsläppen och samtidigt bidra till en ekonomiskt stark logistiksektor samt skapa en hållbar och miljövänlig transportlösning för långa landsväögstransporter. Med vår samarbetspartner DB Schenker tar vi nästa viktiga steg mot att omvandla denna vision till verklighet.”

Michael Nimtsch, Managing Director at Trailer Dynamics

DB Schenker ser eTrailers som en viktig del i den gröna omställningen inom landtransporter. Logistikjätten har tecknat ett samarbetsavtal med Trailer Dynamics och Krone Commercial Vehicle Group för 2 000 eTrailers. I samarbetat beskrivs lösningen som ett genombrott för att säkerställa hållbara transporter från A till B över längre sträckor.

Underlättar övergången till fossilfria transporter

– Användningen av eTrailers ger oss en fördel i övergången till en helt CO2-fri flotta och kommer vara en permanent del av vår kommersiella fordonsflotta på sikt. Det här markerar ett viktigt steg i våra ansträngningar att minska vårt miljöavtryck till noll, säger Wolfgang Janda, exekutiv vicepresident, head of network & linehaul management på DB Schenker.

Funkar till alla lastbilar

eTrailerns körstyrsystem fungerar oberoende, så inget gränssnitt med dragfordonet krävs. Dessutom kan släpvagnarna kombineras och användas med lastbilar från alla tillverkare. eTrailers stödjer diesel-, gas-, el- och vätgasdrivna släpvagnar.

DB Schenker kommer successivt rulla ut 2 000 eTrailers i sitt europeiska nätverk med start 2024.

Fakta

Släpvagnarna kan utrustas med batterier på 300kWh, 450kWh eller 600kWh

Utökar räckvidden för elektriska lastbilar med upp till 500 km samt minskar bränsleförbrukningen avsevärt för konventionella diesellastbilar

Kan minska CO2-utsläppen med upp till 40 procent