Utveckling av klimatneutralt fartygsbränsle

Utveckling av klimatneutralt fartygsbränsle

Förberedelserna för Sveriges första anläggning för storskalig produktion av förnybar elektrometanol till sjöfarten är i full gång i Örnsköldsvik. Den marina sektorn förbrukar hela 350 miljoner ton fossilt bränsle per år och bränslet eMetanol innebär en möjlighet att ställa om till en mer hållbar sjöfart. 

Bakom projektet som går under namnet FlagshipONE finns Liquid Wind AB. Företagets mål är att driftsätta Flagship One senast 2024 för att sedan bygga ett stort antal anläggningar som producerar förnybara elektrobränslen tillverkade av vätgas och infångad koldioxid. Tanken är att dessa flytande klimatneutrala bränslen ska ersätta fossila bränslen inom framför allt sjöfarten. 

– Omställningen till förnybar energi är brådskande. Världens sjöfart använder idag 350 miljoner ton fossilt bränsle per år. Med e-metanol som ersättning till dagens fossila bränslen kommer koldioxidutsläppen minska med över 90 procent”, säger Claes Fredriksson, vd och grundare av Liquid Wind.

Företaget siktar på att ha etablerat hela 500 anläggningar till år 2050. Om målet 500 anläggningar nås skulle det innebära minskat utsläpp av 50 miljoner ton koldioxid årligen, vilket motsvarar Sveriges totala utsläpp. 

Ett bränsle tillverkat av el och koldioxid

EMetanol (elektrometanol) är ett flytande bränsle som tillverkas av koldioxid och el och som kan ersätta fossila flytande bränslen. Tekniken innebär kortfattat att förnybar el från vindkraft omvandlas till fartygsbränsle genom att framställa grön vätgas som kombineras med återvunnen biogen koldioxid från kraftvärmeverk. Det innebär enligt Liquid Wind att elektro-metanolen är både förnybar och fossilfri. 

Utsläppen från sjöfarten har ökat med 40 procent

Enligt Internationella energiorganet (IEA) har utsläppen från sjöfarten ökat med 40 procent från 2000 till 2019 och står idag för 2 procent av världens energirelaterade växthusgasutsläpp.

Inlett samarbete med Ørested

Liquid Wind samarbetar med en rad företag och nyligen har Ørested klivit in som delägare i FlagshipOne. Ørested är ett energibolag som arbetar med förnybar energi och är sedan tidigare involverat i flera projekt som syftar till att leverera hållbara bränslen för sjötransporter, till exempel projektet Green Fuels for Denmark i Köpenhamn.

– Ørsteds intresse visar, hur långt Liquid Wind har kommit och är ett bevis på den nyckelroll som elektrobränsle kommer att spela i den gröna omställningen. Vårt klimatneutrala fartygsbränsle kommer att möjliggöra sjöfartssektorns gröna omställning genom att sänka koldioxidutsläppen med mer än 90 procent. FlagshipONE blir vår första anläggning, och Liquid Winds ambition är att signifikant skala upp antalet anläggningar över hela världen till 2050, Claes Fredriksson.