EU backar från totalförbudet – ett steg mot teknikneutral omställning
Öppnar upp för förbränningsbilar och biodrivmedel

EU backar från totalförbudet – ett steg mot teknikneutral omställning

EU-kommissionen har lagt fram ett nytt förslag som ändrar den tidigare planen att helt förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar från och med 2035. I stället för ett absolut förbud på 100% nollutsläpp målar kommissionen nu upp en mer flexibel lösning som innebär att biltillverkare behöver minska koldioxidutsläppen med cirka 90%.

Det nya förslaget, som har vuxit fram under stark press från stora medlemsländer och fordonsindustrin, innebär att effektiva laddhybrider (PHEV), elbilar med förbränningsmotor som räckviddsförlängare (EREV) och andra alternativa tekniker kan fortsätta säljas efter 2035 under vissa villkor. 

Återstående utsläpp kan kompenseras med användning av klimatsmarta material och drivmedel som e-bränslen, biogas eller grönt stål i produktionen. Beslutet är dock ännu inte slutgiltigt utan måste godkännas av både EU-länderna och Europaparlamentet.

 

Därför är det bra

EU-kommissionens nya förslag om att lätta upp reglerna kring förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035 är ett steg mot en mer teknikneutral klimatpolitik. I stället för ett ensidigt fokus på elbilar öppnar förslaget för fler lösningar som kan bidra till minskade utsläpp.

En tydlig fördel är att alternativa drivmedel som exempelvis e-bränslen och biogas ges större utrymme. Dessa kan spela en viktig roll, särskilt i regioner och användningsområden där elektrifiering är svår eller ineffektiv. För förare som kör långa sträckor, har begränsad tillgång till laddning eller använder bilen i krävande miljöer fungerar elbil inte alltid optimalt i dag. Där kan exempelvis elbilar med räckviddsförlängare vara ett pragmatiskt alternativ som kombinerar eldrift med flexibilitet.

 

Elbilen kommer vara vinnare

Samtidigt har elbilsutvecklingen redan kommit långt och väntas ta fortsatt stora kliv fram till 2035, både vad gäller räckvidd, laddning och kostnader. Det talar för att marknaden i hög grad kommer att välja eldrift även utan ett strikt förbud.

En mer flexibel reglering kan därför driva innovation och samtidigt nå klimatmålen.

Vad tycker du?

 

Text: Kenny Nässert, Fordonsexpert på Miljöfordon Sverige & VD på Folgore Mobility AB