Flytande biogas för hållbara transportlösningar
Sandahlsbolagen tar över ansvaret för transportflödet av Volvo Lastvagnars lastbilshytter mellan fabrikerna i Umeå och Göteborg – och de gör det helt fossilfritt. I det totala transportflödet ingår 18 stycken Volvo FH LNG-lastbilar som drivs på biogas samt tåg framdrivna med grön el.
Sandahlsbolagen är en företagsgrupp inom transport och entreprenad. Uppdragen innefattar allt från transport av styckegods till kundspecifika specialuppdrag. Nu drar ett nytt uppdrag igång, när Sandahlsbolagen tar över ansvaret för att transportera Volvos lastbilshytter mellan fabrikerna i Umeå och Tuve, Göteborg. 95 lastbilshytter kommer dagligen att lastas in i slutna containrar med öppningsbar sida på Volvo Lastvagnars hyttfabrik vid Umeälven.
Containrarna transporteras av Sandahlsbolagens Volvolastbilar, som tankas med flytande biogas, till bolagets kombiterminal i Umeå, där de lastas på de tåg som också finns inom Sandahls-koncernen hos Real Rail Sweden AB. Tågtransporten går på grön el. Väl framme i Göteborg hämtas containrarna upp av ytterligare Volvo FH LNG-lastbilar tillhörande Sandahlsbolagen och transporteras till Volvo Lastvagnars tillverkningsfabrik i Tuve utanför Göteborg.
Fossilfri transportkedja från Umeå till Göteborg
– Vi valde Volvos LNG-lastbilar för att det är en beprövad teknik med en dieselmotor i botten, berättar Johan Ebefors, VD, Sandahls Goods & Parcel. Dessutom kunde Volvo erbjuda rätt motorstorlek för att klara av vikterna. Det är en viktig del i den fossilfria transportkedja som nu möjliggörs från Umeå till Göteborg. Jag och alla på Sandahlsbolagen är otroligt stolta över att ha fått förtroendet att sköta de här transporterna. Vi har arbetat med den här lösningen i flera år, vi har specialbyggda växelflak så att vi kan utnyttja varje centimeter på järnvägen och genom hela vårt transportflöde bidra till en bättre miljö. Jag skulle önska att ännu fler aktörer skulle värdesätta ännu mer att satsa på hållbara transporter och inte bara titta på prislappen. Man måste följa med i utvecklingen och jag tycker att vi har tagit ett rejält kliv in i framtiden genom att börja köra med lastbilar som går på flytande biogas.
Att möjliggöra hållbara transporter
Utbyggnaden av tankstationer för flytande biogas går nu i rask takt. Tidigare har det inte gått att tanka flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG) så långt norrut i Sverige, men Gasum tillhandahåller en mobil tankstation så länge i Umeå, medan den permanenta tankstationen håller på att byggas. Den kommer att öppnas i januari. Samtidigt finns fler tankstationer i Gasums tillväxtplaner för de nordligaste delarna av landet. Under den första fasen de närmaste åren kommer Gasum att bygga 25 tankstationer i Sverige, plus ytterligare 25 stycken i Norden. I dagsläget har Gasum redan hunnit öppna 8 stationer i Sverige. Investeringen i ett stationsnät är viktig för att kunna bygga en efterfrågan på LBG/LNG, men i samband med uppbyggnaden av stationsnätet har intresset gradvis ökat, enligt Mikael Antonsson, Director Traffic, Sweden, på Gasum.
– Vi lever i en värld där hållbarhet blir viktigare och viktigare och många i den här näringen vill vara med och bidra. Då måste det finnas alternativ till diesel och då är flytande gas ett av de bättre alternativen. Detta märker vi på den ökande efterfrågan och vi producerar mer biogas för att möta detta. Ett nätverk med ny teknologi måste vara mycket tillförlitligt, vilket detta är, berättar Mikael.
Med fler tankstationer på plats längs de större vägarna norrut kommer det att innebära att snart hela Sverige kan nås av lastbilar som kör på flytande biogas.
– Det känns så bra att vara delaktig i uppbyggandet av ett täckande tanknätverk i hela landet. Vi på Gasum är mycket stolta, känslan är så bra, både i hjärta och själ, att kunna bidra till att visa upp att det är möjligt att skapa ett varuflöde som hela vägen är så hållbart som möjligt. Att köra på LBG/LNG är, enligt Mikael, en mycket intressant kombination av dels CO2-reduktion och hållbarhet å ena sidan, och dels bra ekonomi genom prismässig konkurrenskraft. – Dessutom är det ett bränsle som kan användas redan i dag, man behöver inte invänta kommande innovationer för att kunna erbjuda hållbara transporter redan i dag, avslutar Mikael.