Iveco tror på biogas för klimatarbetet
Bioogas ett smart drivmedel för tunga fordon

Iveco tror på biogas för klimatarbetet

Alternativt bränsle vinner sakta men säkert mark inom tunga transporter i Sverige. Biodiesel, naturgas, biogas, el samt utvecklingen av vätgas kommer att komplettera och på sikt även ersätta traditionell diesel, skriver iveco i en pressrelease där de går in lite djupare på biogasens fördelar.

Alternativt bränsle vinner sakta men säkert mark inom tunga transporter i Sverige. Biodiesel, naturgas, biogas, el samt utvecklingen av vätgas kommer att komplettera och på sikt även ersätta traditionell diesel. Men det kan vara svårt för transportörerna att veta vilken lösning de ska satsa på.

– Vi är inne i en övergångsperiod där man som vagnparksägare inte längre kan nöja sig med ett bränsle. Grovt sett måste flottans ägare försöka få utsläppet att matcha uppdraget – faktorer som räckvidd, vikt, antal starter och stopp samt graden av ruttplanering måste beaktas. Man måste helt enkelt tänka på flera lösningar, och biogas är en tillgänglig lösning som kan spela en enorm roll inom transportsektorn, säger Morten Mangor Bandier, Sustainability Manager på IVECO Nordic.

Både Regeringen och Naturvårdsverket, samt andra aktörer, stödjer biogas som en viktig klimatåtgärd för att ersätta fossil energi. Biogas likställs dessutom med el och vätgas som en långsiktig lösning för att nå nollutsläpp från tunga transporter.

Metan påverkar atmosfären 84 gånger mer än CO2

Biogas är en väl beprövad teknik och det finns stora miljövinster att hämta när man använder biogas utvunnen ur till exempel djurgödsel som bränsle inom transportsektorn. I processen att producera biogas och sedan förbränna den, tas den skadliga effekten av metan på klimatet bort.

– Metan är en växthusgas som isolerar atmosfären. Under en 20-årsperiod påverkar metan atmosfären 84 gånger mer än CO2, så om vi kan ta bort det tar vi bort en allvarlig klimatbörda, säger Bandier och betonar:

– Genom att använda biogas för transporter tar vi bort mycket av den svarta koldioxiden från atmosfären. Vi lånar av naturens bank – och sätter tillbaka in på banken. För IVECO innebär det att våra lastbilar som körs på biogas minskar CO2-utsläppen med cirka 95 procent, jämfört med diesel.

Biogasbilar på vägen tränger undan metan

Bandier hänvisar till rapporten Hållbar biogas – klimat- och miljöeffekter av biogasproduktion från Aarhus Universitet i Danmark, där det framgår att användningen av biogas totalt sett har en positiv klimateffekt.

– Vi kan gå över till att producera biogas, så att vi kan värma alla våra hus och hålla alla fabriker och bilar i gång. Vi kan få energi genom att utvinna biogas ur gödsel – och den stora ytterligare fördelen är att vi tränger undan metangas i processen, som gör mycket mer skada på atmosfären än CO2, berättar Bandier och fortsätter:

– Biogas är en grön teknik som jag tror att den svenska transportsektorn kommer att ta till sig mer och mer – även om man från politiskt håll fortsätter att främja hållbara val genom skattepolitik och stödsystem.

– Ökad användning av biogas är idag det enklaste och mest ekonomiska sättet att minska miljöpåverkan på vägarna. Man kan säga att ägare av biogasbilar är rena klimathjältar, avslutar Morten Mangor Bandier.

 

FAKTA OM METAN OCH BIOGAS

På kort sikt är metan en långt mer effektiv växthusgas än CO2, eftersom gasen absorberar relativt sett mer värmestrålning från jorden. Under en 20-årsperiod är metanets uppvärmningseffekt 84 gånger så hög som CO2, enl. FN:s klimatpanel IPCC.

I rapporten Hållbar biogas – klimat- och miljöeffekter av biogasproduktion drar forskare från Aarhus Universitet slutsatsen att användningen av biogas totalt sett har en positiv klimateffekt.

Läs rapporten här:

https://dcapub.au.dk/djfpdf/DCArapport175.pdf