Nu sätts ett eldrivet 74-tons ekipage in
Kaunis Iron och Volvo ökar satsningen på eldrivna tunga transporter

Nu sätts ett eldrivet 74-tons ekipage in

Kaunis Iron satsar stort på att transporterna av järnmalm ska bli fossilfria. Nu står det klart att elektrifierade ekipage på 74 ton kommer att testas under 2023. Kaunis Iron planerar satsa en halv miljard på nya eldrivna lastbilar.

Kaunis Iron har högt ställda miljömål vilket inkluderar att etablera en helt fossilfri fordonsflotta för att transportera världens mest hållbara järnmalm. Projektet med att byta ut fordonsflottan till mer hållbara alternativ har genomgått olika faser. I ett världsunikt projekt har Volvo Lastvagnar tillsammans med Kaunis Iron och samarbetspartners Wist Last & Buss och Vattenfall genomfört skarpa tester, utvärderat och analyserat. Vintern 2021 rullade exempelvis ett kundtest med en tung ellastbil, en Volvo FMX Electric, längs vägarna i Norrbotten. Ellastbilen fick känna på den arktiska kylan som ibland kunde ligga på under -30 grader.
I dag sker malmtransporterna på 32 mil tur och retur mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi med Volvolastbilar som går på diesel. Det är totalt 30 stycken 90-tonsekipage som rullar dygnet runt. Den höga lastkapaciteten på fordonen gör att CO2-utsläppen per transporterat ton järnmalm redan i dag är betydligt lägre jämfört med om transporten hade skett med vanliga 64-tonsekipage. Planen framåt är att de tunga transporterna ska drivas helt fossilfritt och ha noll CO2-utsläpp genom att köra med batterielektriska lastbilar.

Sänkning av utsläpp motsvarande 3000 varv runt jordklotet med en personbil
Lars Wallgren arbetar som logistikchef på Kaunis Iron. Han berättar om hur företaget arbetar fokuserat för att nå sina miljömål:
– Vi vill bygga upp en gruvverksamhet för kommande generationer, ett steg är att vi ska klara att ha fossilfria transporter 2025. Vi arbetar stenhårt just nu med att klara ut hur vi ska lösa våra transporter med eldrivna lastbilar. Lyckas vi kan vi reducera koldioxidutsläppen med cirka 15 000 ton per år med nuvarande produktionstakt, det motsvarar utsläppen om du kör cirka 3000 varv runt jordklotet med en personbil, så det finns enorma miljövinster i detta projekt.

– Vi kommer att börja nästa fas på 74 ton under 2023 och vi siktar på 90 ton, alltså en oförändrad tågvikt jämfört med dagens dieseldrivna ekipage. När vi vintern 2021 testade en första ellastbil i vårt tuffa klimat hade vi 32 ton totalvikt. Glädjande nog går teknikutvecklingen snabbt inom området hos vår partner Volvo Lastvagnar, säger Lars Wallgren.

Samarbete är nyckeln för att nå hållbarhetsmål
Arbetet pågår intensivt för att lösa situationen med laddinfrastruktur tillsammans med samarbetspartnern Vattenfall. Fokus är att bygga laddstationer i Junosuando, en avgörande etablering för att säkerställa hållbara malmtransporter. Volvo Lastvagnar, Kaunis Iron, Wist Last & Buss och Vattenfall anser alla att den här typen av utmaningar kan man inte lösa ensam. Industriell innovation för att nå ambitiösa hållbarhetsmål kräver en samverkan mellan experter. De lärdomar och erfarenheter som kommer att bli resultatet av nästa steg i detta kundtest är viktiga för utrullningen av ytterligare elektrifierade vägtransporter i hela regionen.
– Vi har mycket ambitiösa hållbarhetsmål precis som Kaunis Iron och är mycket glada över att vara leverantör i detta projekt som verkligen gör skillnad. Kaunis Irons transporter av järnmalm mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi är det mest utmanande man kan tänka sig i form av tågvikter, kallt klimat och nyttjandegrad. Som marknadsledare inom utvecklingen av elektrifierade tunga transporter ser vi fram emot att fördjupa samarbetet med Kaunis Iron, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdeschef elektromobilitet, Volvo Lastvagnar Sverige.

Kaunis Iron satsar på fossilfri gruvdrift
Kaunis Iron påbörjar samtidigt arbetet för att ställa om själva gruvbrytningen till fossilfri drift. Det innebär till exempel lastare, truckar och borriggar. Denna omställning skulle kunna spara ytterligare cirka 25 000 ton koldioxid per år.

– Totalt skulle vi alltså kunna reducera cirka 40 000 ton koldioxid per år vid en elektrifiering av både gruvverksamheten och lastbilstransporterna, ett stort steg framåt mot en mer hållbar framtid, avslutar Lars Wallgren.