Vätgas och bränsleceller i V8:ans hemland
Klassiska lastbilsmärket Kenworth i samarbete med Toyota
Toyota Motor North America och Kenworth har rullat ut en lita med vätgasdrivna tunga lastbilar i V8:ans hemland USA. Projektet har visat sig hålla för vardagen i de amerikanska åkeriernas och truckernas liv. De har i sitt gemensamma "Shore to Store"-projekt visat att elektriska lastbilar med bränsleceller kan matcha dieselprestanda för att tillhandahålla ett nollutsläppsalternativ redo för kommersiell användning.
Det primära målet för Toyota och Kenworths deltagande i projektet var att nästan matcha prestandan hos dieseldrivna lastbilar samtidigt som utsläppen elimineras för att ge en hållbar lösning inom tunga transporter.
Grunden för Toyota-Kenworth T680 FCEV-lastbilen – med kodnamnet "Ocean" – var en traditionell modell med dieselmotor från 2017 som körde cirka 30 mil om dagen. T680 FCEV har en räckvidd på cirka 50 mil när den är fullastad till 37 ton. Utan stillestånd mellan skift för laddning och den korta fyllningstiden på 15 till 20 minuter, kunde FCEV:arna köra flera skift om dagen och täcka upp till 70 mil på ett dygn. Kenworth designade och byggde Class 8 T680 FCEVs, medan Toyota designade och byggde drivlinans elsystem för bränslecell som drivs av vätgas. Oceanlastbilarna minskade växthusgaser (GHG) med 74,66 ton CO2 per lastbil årligen jämfört med baslinjens dieselmotor.