Klimatklivet betydelsefullt när det gäller tunga transporter
DB Schenker visar vad det betytt för dem
DB Schenker går ut i en pressrelease och berättar hur viktigt stödet för biodrivmedel har varit för deras samarbetsåkerier när det gäller att kunna erbjuda hållbara transporter. Flera av DB Schenkers samarbetsåkeriers satsningar på hållbarhet sker just tack vare Naturvårdsverkets initiativ Klimatklivet. ÖGS-bolagen, med säte i Örebro, är ett av dem
– Vi sökte för sex biogaslastbilar, lite på vinst och förlust och det slutade med att vi nyttjade hela stödet. Klimatklivet var helt klart en viktig del i investeringen säger Sebastian Johansson, vd för ÖGS-bolagen.
Fram och tillbaka på en tank
ÖGS-bolagen kör fjärrtrafik på kortare sträckor, där den längsta går till Göteborg för bland andra Ahlsells räkning. Räckvidden för en fulltankad biogaslastbil ligger på drygt 70 mil. Det betyder att bilen kan ta sig tur och retur på en tank.
– Det räcker precis, förutsatt att bilen inte gör en massa stopp på vägen utan åker isolerat. Annars tankar vi i Mariestad, så det här är ett upplägg som passar vår verksamhet med kortare fjärrtrafik.
Kundintresset stort för framtidens lösningar
Fjärrtrafiken ÖGS-bolagen kör för Ahlsell har sedan juli 2021 skett uteslutandande med biodrivmedlet HVO100 i tankarna.
– Vi märkte att intresset bland våra kunder fanns för den här typen av lösningar och vi vill få in fler hållbara drivmedel i verksamheten. Jag upplever att många kunder är intresserade att betala lite mer för hållbara transporter. Det är viktigt att få med sig åkerier, DB Schenker och kunder så att vi gemensamt kan investera långsiktigt och hållbart, säger Sebastian Johansson.
Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker, håller med:
– Det här är ett väldigt bra exempel på hur samarbete leder till lägre utsläpp. Alla bjuder till och då lyckas vi tillsammans, säger hon.
Gynnar alla
Som ett exempel på ÖGS-bolagens långsiktiga hållbarhetsarbete nämner han bland annat satsningen på ett system som i realtid visar hastighetsefterlevnaden (ISA) och att lastbilarna är spärrade på 80km/h.
– Att vi följer hastigheten är väldigt viktigt ur både miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Det gynnar både företaget och chaufförerna i vårt långsiktiga hållbarhetsarbete, säger Sebastian Johansson.