Bästa förarmiljön och avancerad teknik
Kias breda utbud av elbilar visar på möjligheterna

Bästa förarmiljön och avancerad teknik

Utbudet av elbilar är enormt idag och utvecklingen går mot snabbare laddning, längre räckvidd, mer prestanda och större bilar. Behöver vi verkligen det här stora utbudet, den snabba laddningen, extrema prestanda och de stora eldrivna SUV:arna? Kanske är den här utvecklingen bästa lösningen för att skynda på den nödvändiga omställningen. Kia är en av de få tillverkare som idag har det bredaste utbudet av elbilar och en seriös satsning på hållbarhet.

Med tanke på Kias satsning på ett brett utbud av elbilar med både senaste tekniken och rimligt prissatta elbilar som inte ligger i topp när det gäller laddhastighet väljer vi att titta på två av märkets senaste modeller och en kommande toppmodell. Det vill säga Niro EV, EV6 GT och kommande EV9. 

Kia Niro EV

Kia Niro EV kostar från 530 500:-, är framhjulsdriven och har 204 hk, en räckvidd på 46 mil och en förbrukning på 15,7 kWh/100 km (WLTP). Den maximala laddkapaciteten ligger på 72 kW likström eller 11 kW växelström. Den laddar batterierna från 0-80% på uppgivna 50 minuter. Batterierna har en kapacitet på 64,8 kWh och bilens tjänstevikt är 1 814 kg. Den har en toppfart på 167 km/t och accelererar 0-100 km/t på 7,8 sekunder. Maximal släpvagnsvikt ligger på 750 kg. Niro EV har bra LED-strålkastare.

Kia EV6 GT

Kia EV6 GT kostar från 819 600:-, är fyrhjulsdriven och har 585 hk, en räckvidd på 42,4 mil och en energiförbrukning på 20,6 kWh/100 km (WLTP). Den maximala laddkapaciteten ligger på 239 kW likström eller 10,5 kW växelström. Den laddar batterierna 0-80% på uppgivna 18 minuter. Batterierna har en kapacitet på 77,4 kWh och bilens tjänstevikt är 2 185 kg. Den har en toppfart på 260 km/t och accelererar 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Maximal släpvagnsvikt ligger på 1 800 kg. Kia EV6 har fått utmärkelsen Årets Bil och EV6 GT har fått utmärkelsen Årets Prestandabil. EV6 GT har ännu bättre LED-strålkastare med Matrix-teknik som bara bländar av den ytan där det finns ett mötande fordon.

Förarmiljö Kia Niro EV

Kia EV9 är Kias kommande SUV. En stor bil som delar mycket av tekniken med EV6. Exempelvis 800-voltstekniken som gör det möjligt att ladda batterierna så snabbt. Mer om EV9 om några dagar. När det gäller EV9 vet vi att Kia gör en jättesatsning på hållbarhet både vad gäller drivmedel, produktion och materialval.

https://livsstilsbilar.se/hallbarhet-pa-bred-front-lanseras-med-kia-ev9/

Det finns likheter mellan alla tre modellerna och då gäller det framför allt förarmiljön. Vad gäller EV6 och Niro är likheterna kända och jag kan bara anta att även EV9 har liknande lösningar. Kia har, enligt min uppfattning den bästa förarmiljön för yrkesbilisten. Alla instrument och reglage är lätta att hantera och förstå. Smarta lösningar som mittkonsolens reglage för ventilation, navigation och multimedia är en riktigt snygg lösning som är en helt svart panel när bilen är avstängd och kan växlas mellan klimat/ventilation och navigation/multimedia med en enkel knapptryckning. Själva instrumentclustern framför föraren är ett föredöme framför allt ur tre aspekter. Den går att dimma så mörkt att mörkerkörningen blir vilsam och säker (tyvärr gäller det inte alla bilar idag), den smarta panelen som med hjälp av kameror visar vad som finns i döda vinkeln när blinkersen aktiveras åt endera hållet och informationen om läget för vindrutetorkarspaken och strålkastarreglagen. 

Förarmiljö Kia EV6 GT

Det intressanta i den här jämförelsen är att vi har en seriös kompakt SUV, Niro EV, en halvkombisedan som är extremt flexibel och komplett samt slutligen en stor SUV som alla är eldrivna, har en riktigt bra förarmiljö och riktigt bra framstolar. Utrymmet bak är enormt i EV6 och med all sannolikhet minst lika enormt i EV9.

Niro EV är elbilen för vardagen. Den har bra räckvidd och är rymlig för att vara en kompakt-SUV. Elbilen för den som inte ständigt åker långt eller behöver dra ett tungt släp. Här gäller det att inte falla för motorjournalistikens och marknadsföringens eviga trummande om laddtider och räckvidd. Niro EV har bra räckvidd och väldigt få har behov av senaste supersnabbladdarna.

EV6 GT är den mest kompletta elbilen på marknaden idag. Den kan köras som vilken familjebil som helst. Snäll och säker med fyrhjulsdrivning. Rymlig och praktisk med halvkombiteknik och seriös dragkapacitet. Snabbladdning som är bland marknadens bästa. Samtidigt har den prestanda och väghållning som kan mäta sig med, och även överglänsa många sportbilar. Inte konstigt att modellen fått två så viktiga utmärkelser.

Slutligen är det viktigt med information om hur det fungerar med laddning idag. Ingen bil jag kört sedan elbilarna introducerades har någonsin levt upp till de korta laddtider som tillverkarna anger, men båda Kiorna tillhör de bättre och de låg på laddeffekter runt 80% av uppgivna cirka 40% av laddtiden. Det är en viktig notering. Jag kör alla bilar mellan Växjö och Stockholm i alla väder och jag kan konstatera att laddinfrastrukturen längs E4 mellan Helsingborg och Stockholm samt E6 mellan Helsingborg och Göteborg i dagsläget är i balans med antalet elbilar som trafikerar sträckorna. På bara ett halvår har den byggts ut med supersnabbladdare i tillräcklig mängd för att man ska slippa stå och vänta. Tillförlitligheten har blivit avsevärt bättre dessutom, så jag är trygg som elbilsförare på de sträckorna. I och med att dagens elbilar klarar något mer än 30 mil på en laddning kan man mycket väl köra på de mindre vägarna för att ansluta på de större för den längre körsträckan. 

Det går med andra ord utmärkt att köra elbil i stora delar av Sverige idag och elbilarna som säljs idag är mogna att ta över efter fossilbränsledrivna bilar och detta i stort sett oavsett vilket behov du har. Det som saknas idag är de riktigt billiga elbilarna, men VW lovar en ID.2 som folkelbil. Kanske en volkselektrowagen.