Lätta transportbilar med nollutsläpp
Renault har byggt transportbilar i mer än 120 år.Nu expanderar företaget med ett brett utbud av nya modeller och kommer med el och vätgas för några av storsäljarna. Master, som förnyades 2019 utlovas nu i en version med batterier och bränsleceller för vätgas och Renault räknar med en sammanlagd räckvidd 50-60 mil. Egentligen ingen ny tanke för Renault som redan 2014 levererade en mellanstor lastbil som kunde köras på el från batterier och bränsleceller till ett parfymföretag i Paris.
Renault har byggt transportbilar i mer än 120 år.Nu expanderar företaget med ett brett utbud av nya modeller och kommer med el och vätgas för några av storsäljarna. Master, som förnyades 2019 utlovas nu i en version med batterier och bränsleceller för vätgas och Renault räknar med en sammanlagd räckvidd 50-60 mil. Egentligen ingen ny tanke för Renault som redan 2014 levererade en mellanstor lastbil som kunde köras på el från batterier och bränsleceller till ett parfymföretag i Paris.
Efter att ha förnyat Master 2019 presenterar Renault nu Nya Kangoo, Nya Express, Nya Trafic Passenger och Nya Trafic SpaceClass. Inom småbilssegmentet erbjuder Renault ett kompletterande dubbelerbjudande med Nya Kangoo och Nya Express. I mellanklassen finns Nya Trafic Passenger och Nya Trafic SpaceClass. Trafic skåp lanseras i slutet av 2021.
Nya Kangoo, som lanseras i Sverige efter sommaren ersätter den nuvarande Kangoo-modellen och bjuder ny uppfräschad design. Bilen kommer med en stor nyhet genom att erbjuda innovationen Open Sesame – marknadens största sidolastöppning samt mer komfort och teknik ombord. Senaste generationens säkerhetssystem är också möjliga.
Nya Express är den praktiska och effektiva skåpbilen med robust design som börjat säljas nu i Sverige. Den tillgodoser basbehoven för yrkesproffsen som söker bästa pris/prestanda-förhållandet. Modellen är praktisk och förenklar vardagen; upp till 3,3m³ lastvolym, rekordstor sidolastöppning på 716 mm, längd upp till 1,9m och upp till 48 liter förvaring. Ny teknik i form av t ex Renault Easy Link och nya förarsystem erbjuds. Rekommenderat pris från 129.900:-
I mellanklassen är det debut för Renault Trafic, som 2021 har fått ett designlyft och blivit mer distinkt samt erbjuder mer säkerhetssystem. De första kunderna som drar nytta av Nya Trafic är de som behöver en passagerarversion. Här kommer den i en standard och en lyxversion som heter SpaceClass. Skåpbilsversionen anländer i slutet av året, medan passagerarversionen anländer runt sommaren, men öppnar för order redan nu. En bäddbar ”äventyrs”-version kommer för den som vill ha ett enklare mobilt boende.
Som svar på energiomställningen kommer Renault med ett komplett erbjudande av el och vätgas och tjänster för transportbilarna.
Renault Kangoo ZE, ledande i Europa med en marknadsandel över 35% inom el-transportbilar kommer i en ny version; Kangoo E-TECH Electric med nytt 44 kWh batteri och en räckvidd på 265 km i WLTP. Den kommer lanseras i början av 2022 i Sverige.
Förutom att vara ledande inom el-transportbilar sedan 2011 har företaget sedan 2014 fokuserat även på vätgas. I slutet av 2021 kommer Renault Master Hydrogen att lanseras (beroende på marknad). Tillsammans med Plug Power som tillhandahåller ladd-infrastruktur strävar Renault efter att uppnå 30 % av den europeiska marknaden.