Toyotas fina hybridteknik i lyxförpackningckning
Lexus LBX har haft världspremiär
Lexus BX, en kompakt SUV, har visats för första gången i Milano. Det handlar om en bil som tar Lexus in i ett segment som är nytt för dem. Kort sagt så kan man beskriva bilen som en Toyota Yaris Cross som vidareutvecklats till att bli en Lexus. Det handlar om en helt annan interiör, bredare spårvidd och längre axelavstånd.
Den trecylindriga motorn har försetts med balansaxel för mindre vibrationer och det är typiskt för hur Lexus jobbat med att utveckla koncernens modeller till en bil som ger mer, men också kostar mer. Motorn är på 1,5 liter och systemeffekten anges till 136 hk, både för den framhjulsdrivna versionen och den fyrhjulsdrivna LBX:en. Bilen är alltså en fullhybrid och förbrukningen uppges till under en halvliter milen.
Lexus har med andra ord valt den smarta lösningen för fyrhjulsdrivningen som Toyota lanserat i flera av sina Cross-modeller där en liten elmotor på bakaxeln ger extra dragkraft på dåligt underlag och stabiliserar bilen vid tuffare körning utan att det ökar förbrukningen nämnvärt.
Förarmiljön har typiska drag av övriga Lexusmodeller och interiören håller samma klass som de större modellerna. Som kund kan man välja vad Lexus kallar olika atmosfärer i bilen. Det är stilen på materialet, färgerna och känslan i interiören som skiljer. Det kan handla om klassisk atmosfär, sportig atmosfär och så vidare.
Kort sagt så har Lexus valt att skapa en mer påkostad version av Toyota Yaris för att hitta nya kunder som vill ha en Lexus i lite mindre format, eller en kompakt andrabil om man är riktigt Lexustrogen med exempelvis en LC cabriolet på garageuppfarten.
Lexus LBX förväntas bli Lexus mest sålda modell efter att den nu introducerats med fokus på Europa. Så här ser förarens arbetsplats u i nya lilla Lexusen.
I linje med Lexus Next Chapter Design är bilens proportioner avstämda för bästa körupplevelse. A-stolparna har flyttats bakåt för en mer kompakt känsla vilket också gör motorhuven längre och ger en sportigare profil. Breddningen över hjulhusen bidrar till ett kraftfullt uttryck och accentuerar de stora (18-tums) hjulen medan korta överhäng och avsmalningen vid bakdörrarna signalerar en smidig och dynamisk prestanda.
LBX är 4 190 mm lång, 1 825 mm bred och 1 545 mm hög och har en hjulbas på 2 580 mm. Den låga motorhuven, karossens utformning, den bakre takspoilern och ljusklusterdesignen förbättrar aerodynamiska prestanda, effektivitet och stabilitet.
Ett nytt lågresistent, högeffekts nickelmetallhydrid (NiMH) batteri möjliggör extra effekt vid acceleration och utökar bilens förmåga i EV-läge.
Maximal effekt från fullhybridsystemet är 136 DIN hk/100 kW och ett vridmoment på 185Nm.
LBX SPECIFIKATIONER
• Mått: 4 190 mm (längd) x 1 825 mm (bredd) x 1 545 mm (höjd)
• Tjänstevikt: 1280 kg
• Bagageutrymme: 332 liter
• Dragkapacitet (obromsad): 750 kg
• Motor: 1,5 liters 3-cylindrig bensinmotor
• Transmission: Elektronisk kontinuerligt variabel transmission
• Total systemeffekt: 100kW / 136 DIN hk
• Acceleration (0 – 100 km/h): 9,2 sek
• Svängradie: 10,4 m