Mercedes EQS 70 mil på el, Chademo och CCS
Dags för en ny syn på elbilen. Mercedes har tagit sin efterlängtade vision om en klassisk S-klass i modern kostym och med förnybar, tyst, koldioxidneutral och vibrationsfri eldrivning ända fram till produktion nu. Det handlar om en rymligt extremt strömlinjeformad bil med futuristisk inredning och en hel del ny teknik när det gäller batterier och laddning. Detta vet vi om nya EQS ännu så länge och den stora nyheten, förutom att bilen är på gång, är att den får en räckvidd på 70 mil och kommer att säljas på vissa marknader med CHAdeMO-laddning. En av orsakerna till detta är att CHAdeMO har den tekniska fördelen att kunna erbjuda V2G, dubbelriktad laddning alltså. Det betyder att de nya lyxmercorna kan rädda elnätet vid toppbelastning och ägarna kan casha in genom att handla med elen.
Dags för en ny syn på elbilen. Mercedes har tagit sin efterlängtade vision om en klassisk S-klass i modern kostym och med förnybar, tyst, koldioxidneutral och vibrationsfri eldrivning ända fram till produktion nu. Det handlar om en rymligt extremt strömlinjeformad bil med futuristisk inredning och en hel del ny teknik när det gäller batterier och laddning. Detta vet vi om nya EQS ännu så länge och den stora nyheten, förutom att bilen är på gång, är att den får en räckvidd på 70 mil och kommer att säljas på vissa marknader med CHAdeMO-laddning. En av orsakerna till detta är att CHAdeMO har den tekniska fördelen att kunna erbjuda V2G, dubbelriktad laddning alltså. Det betyder att de nya lyxmercorna kan rädda elnätet vid toppbelastning och ägarna kan casha in genom att handla med elen.
I kombination med Mercedes me Charge erbjuder den nya elektriska lyxmodellen EQS viktiga innovationer och tjänster inom laddningshantering:
Enkel laddningsprocess med Plug & Charge: Ingen autentisering nödvändig, automatisk betalning via Mercedes me Charge
Grön laddning: Detta säkerställer efterföljande användning av energi från förnybara resurser vid offentliga laddpunkter
Fler laddpunkter: Mercedes me Charge-nätverket innehåller över 500 000 laddpunkter över hela världen, mer än 200 000 av dem i Europa
Dubbelriktad laddning i Japan: Dubbelriktad laddning gör det möjligt för EQS att leverera tillbaka elnätet vid behov
Plug & Charge – enklare och bekvämare laddning
Den nya Mercedes me Charge-funktionen Plug & Charge gör det ännu enklare att ladda EQS på lämpliga offentliga laddstationer: laddningen startar så snart laddningskabeln är inkopplad; ingen ytterligare autentisering krävs från kunden. Fordonet och laddstationen kommunicerar direkt via laddningskabeln.
Som tidigare fortsätter Mercedes me Charge-kunder att dra nytta av den integrerade betalningsfunktionen med automatisk betalning. Kunden väljer endast den föredragna betalningsmetoden en gång. Varje laddningsprocess debiteras sedan automatiskt – även utomlands. De enskilda debiteringsprocesserna anges tydligt i en månadsfaktura.
Information om en laddstations kompatibilitet med Plug & Charge finns på navigeringskartan för EQS och i Mercedes me-appen. Det är också möjligt att söka efter specifika, lämpliga laddstationer. Denna bekväma autentiseringsmetod kommer initialt att finnas tillgänglig på IONITY snabbladdningsstationer i hela Europa och på utvalda stationer i USA. Plug & Charge är den fjärde åtkomsten till laddning efter utsläpp via MBUX på fordonets mediedisplay, Mercedes me-appen och Mercedes me Charge-laddningskortet.
Grön laddning – mer hållbarhet och transparens för kunderna
Grön kraft, det vill säga elektricitet från förnybara resurser, är en viktig faktor i elbilens livscykel för att undvika koldioxidutsläpp. Detta beror på att med den nuvarande EU-energimixen produceras cirka 50 procent av CO2-fotavtrycket för ett batterielektriskt fordon under användningsfasen, dvs. på grund av laddningsprocesser som genererar CO2.
Mercedes-Benz underlättar därför grön laddning vid alla 200 000 plus offentliga laddpunkter i Mercedes me Charge-nätverket i Europa. Detta gäller ägare av alla Mercedes-EQ-modeller och ägare av alla plug-in-hybrider. Det kommer att lanseras i USA och Kanada under året med EQS.
Hur grön laddning fungerar:
För att främja användningen av el från förnybara energikällor använder Mercedes-Benz ursprungsgarantier för att ”gröna” laddningsprocessen, vars kvalitet definieras av en miljömärkning. Detta säkerställer att en motsvarande mängd elektricitet från förnybara resurser matas in i nätet för att kompensera för laddningen av ett elfordon. Mängder energi som används för laddning kompenseras således med grön effekt efter den faktiska laddningsprocessen, vilket också skapar incitament att investera i förnybara energianläggningar.
Mercedes me Charge – det globala laddningsnätverket fortsätter att växa
Mercedes me Charge är ett av världens största laddningsnätverk och expanderar kontinuerligt. Den består för närvarande av cirka 500 000 AC- och DC-laddningspunkter över hela världen, varav över 200 000 finns i Europa. Bara här finns det över 400 olika operatörer av offentliga laddstationer, vars laddningspunkter kan nås av Mercedes me Charge-kunder.
Med Mercedes me Charge krävs endast ett enda kontrakt för detta: Kunder drar nytta av en integrerad betalningsfunktion med enkel fakturering efter att de har registrerat sin betalningsmetod hos Mercedes me-avgiftspartnern en gång. Målet: avslappnad, okomplicerad resa med transparens och planeringssäkerhet.
Dubbelriktad laddning – EQS som back-up för hemnätet
EQS tillåter också dubbelriktad laddning i Japan, dvs. laddning i båda riktningarna. CHAdeMO (”Charge de Move”) laddningsstandard där stöder dubbelriktad laddning, vilket är en förutsättning för applikationer som V2G (”Vehicle-to-Grid”) och V2H (”Vehicle-to-Home”). Detta innebär att EQS kan användas som en kraftbank för energi från hemmets solcellssystem eller förse hushållet med energi vid till exempel ett fel i de allmänna huvudsystemen.
Om den nya EQS
EQS är den oberoende, helelektriska medlemmen i S-klass-segmentet och anländer till marknaden i augusti. Med EQE-affärssalongen och SUV-varianterna av EQS och EQE kommer ytterligare modeller baserade på denna nya arkitektur att följa snart. EQS tillåter kunder i lyxsegmentet att dra full nytta av alla fördelarna med en helelektrisk arkitektur med avseende på rymd och design. Med räckvidd på mer än 700 km (enligt WLTP) uppfyller EQS också kraven i en progressiv salong i S-klass-segmentet.
Den nya generationen elektriska fordon inom lyx- och verkstadsområdet är baserad på en specialutvecklad arkitektur som är skalbar i alla aspekter och kan användas i olika modeller. Hjulavståndet och banan samt alla andra systemkomponenter, särskilt batterierna, är variabla tack vare den modulära designen. Fordonskonceptet är därmed optimerat för att möta alla krav i en framtidsorienterad, batterielektrisk modellfamilj.
Med MBUX Hyperscreen smälter flera skärmar sömlöst samman för att skapa ett imponerande böjt skärmband över 141 centimeter brett. Det område som upplevs av passagerarna är 2432,11 kvm.
Det stora glaset som täcker MBUX Hyperscreen är krökt i tre dimensioner i en gjutningsprocess vid temperaturer på ca. 650 ° C. Denna process möjliggör en distorsionsfri vy av displayenheten över hela fordonets bredd, oberoende av glasskyddets radie.
Beroende på utrustningen övervakar upp till 350 sensorer EQS-funktionerna eller tittar in i fordonets omgivning. Och det räknas inte ens antennerna. Sensorerna mäter till exempel avstånd, hastigheter och accelerationer, ljusförhållanden, nederbörd och temperaturer, beläggning av sittplatser samt förarens ögonlocksrörelser eller passagerarnas språk.
EQS: s valfria körljud är interaktivt och reagerar på ett stort dussin olika parametrar som gaspedalens läge, hastighet eller återhämtning.
No.6 MOOD Linen är namnet på den doft som komponerats speciellt för EQS. Det är nummer 6 eftersom de första elbilarna lades till modellutbudet 1906 med ”Mercédès Electrique” -fordonen.
Mer än 40 nya uppfinningar har hittat sig in i EQS. Dessutom skyddar 20 designapplikationer den extra lyxiga sedanens design.
För att komma till de viktigaste applikationerna i MBUX måste användaren bläddra igenom 0 menynivåer. Det är därför det kallas ett nollskikt.
Visningsområdet för den extra tillgängliga större head-up-skärmen motsvarar en skärm med en diagonal på 77 tum. Bildenheten består av en högupplöst matris med 1,3 miljoner enskilda speglar.
”Mercedes-Benz-mönstret” används på flera ställen i EQS, till exempel på utsidan som en speciell variant av Black Panel-fronten eller i en lättmetallfälgdesign. Inuti finns Mercedes-Benz-mönstret i bakgrundsbelysta trimelement med laserskurna [1] eller på passagerardisplayen som en digital dekorativ bild. Det är ett abstrakt, tredimensionellt stjärnmönster baserat på ett tidigt varumärke från Daimler Motorengesellschaft (DMG), som infördes i varumärkesregistret den 9 februari 1911.
HEPA-filtret (High Efficiency Particulate Air) som en del av den extrautrustningen ENERGIZING AIR CONTROL Plus med en volym på 9,82 dm³ rengör den inkommande uteluften vid dess mycket höga filtreringsnivå. Över 99,65 procent av partiklarna i alla storlekar elimineras. Cirka 600 gram aktivt kol används för att neutralisera lukt. Adsorptionsområdet motsvarar cirka 150 fotbollsplaner.
För haptisk återkoppling under drift är totalt 12 ställdon placerade under pekskärmsytorna på MBUX Hyperscreen. Om ett finger vidrör vissa fläckar där, utlöser de en påtaglig vibration i täckplattan.
Burmester® surroundljudsystemet i EQS består av 15 högtalare med en total effekt på 710 watt och ger ett ovanligt uttrycksfullt, naturligt ljud – Burmesters ”feel-good sound”.
En beläggning på täckglaset förenklar rengöring av MBUX Hyperscreen. Själva det krökta glaset består av särskilt reptåligt aluminiumsilikat.
EQS är den första produktionsbilen med ett Cd-värde från 0,20 [2]. Därmed utnyttjas fördelarna med ändkonstruktionen.