Fyrhjulsdriven med en vikt på närmare tre ton
Mercedes mellanstora SUV är snål tack vare avancerad laddhybridteknik
Sverige är ett land med långa avstånd, mycket varierande väder och befolkat av människor med en rad olika fritidsintressen som sommarstugan, båten, husvagnen, mc:n och så vidare. Ett land där den fyrhjulsdrivna SUV:en är det optimala fordonet för många. En biltyp som egentligen är perfekt för många av oss men har en dålig status i tider av klimathot. Dock, det finns lösningar. Mercedes GLE 350 de är laddhybriden som är snålare än de flesta småbilar.
På väg ut ur Stockholm kopplar jag in den automatiska avståndshållaren och adaptiva farthållaren. Den stora SUV:en följer snällt bilen framför mig på Essingeleden och jag kan botanisera lite i alla dessa radiokanaler som bilens infotainmentsystem erbjuder mig i den stora displayen framför mina ögon. Det får bli P4 med trafikinformation och jag får veta att det är stopp i tågtrafiken norrut från Södertälje, en lastbil har fått punktering och står illa till vid vägbygget förbifart Stockholm norr om huvudstaden.
Musikunderhållning blandas med viktig information och jag bara hoppas att trafikstörningarna inte drabbar mig. Jag sitter lite högre än i de flesta bilar och hela förarmiljön andas professionalism. Stora tydliga runda instrumentklockor och en tydlig navigation delar på en mycket stor digital display framför mig. Det enda jag retar mig på är att Mercedes envisas med att man ska vrida på rattreglaget för att sköta vindrutetorkarna, men det är naturligtvis något som den som äger en Mercedes snabbt lär sig.
Sikten är utmärkt så jag kan planera filbytena efter hur det ser ut att röra sig i de olika filerna längre fram. Den niostegade växellådan gör sitt jobb utan att märkas, inga tveksamma växlingar, inga oväntade rusningar.
Mörkret lägger sig och jag noterar att bilen är full av mysbelysning i form av led-slingor och punktbelysning som, som väl är, går att tona ner eller släcka helt. Det går också att välja färg.
Jag lämnar E4 och ger mig in på småvägarna ner genom skogen mot Småland. Det är mörkt och det är ändå rätt mycket trafik. Det är samtidigt en uppenbar risk för vilt och jag vill inte ha närkontakt med en älg. Även här märks hur Mercedes har lyssnat på yrkesbilisternas önskemål. Det är lätt att tona ner instrumentbrädan till en behaglig nivå och framför allt är strålkastarna riktigt bra. Bilen har Mercedes led-strålkastare med en teknik som gör att bara den ytan där det finns en mötande eller framförvarande bil bländas ner. Kort sagt så betyder det att jag som förare har helljus på både höger och vänster sida av vägen även vid möte. Dessutom har de en optik som ger extra fjärrljuseffekt i mitten vid helljus. De bästa strålkastarna jag sett på någon bil.
Mercedes GLE 350 de är resultatet av många års erfarenheter och på något sätt kulmen av utvecklingen av de stora dieseldrivna SUV:arna. Bilen har sina rötter i en värld av dinosaurier. Inte i verkligheten dock, utan i Spielbergs filmvärld där klonade dinosaurier jagade hjältarna som körde en Mercedes ML som produktplacerats i megafilmen lagom till lanseringen av bilen som då tillverkades i USA. Spielberg lär ha velat ha den brutalare G-klass i sin film, men Mercedes sa nein. Den hade redan en aura av äventyr och oförstörbarhet över sig och nya ML skulle bana väg för en mer civiliserad version av stora SUV:ar.
G-klass är en terrängbil med en ombonad kaross på en ram medan ML och nu GLE är höjda kombibilar med betydligt bättre fjädringskomfort men inte så robusta och effektiva vid sidan av vägen. På vägen är den desto mer effektiv. Det gäller oavsett om det är motorvägen längs Vättern, med en hastighetsbegränsning på 120 km/t, eller grusvägen upp till torpet i smålandsskogen. Det gäller även om bilen är lastad och har ett tungt släp efter sig. Den får dra 2,7 ton och det gör den med lätthet och stabilitet. Kombinationen av en fyrcylindrig dieselmotor som ger 197 hk och en elmotor som ger 136 hk gör bilen till en betydligt piggare bil än de flesta versioner av klassiska ML med bensinmotorer. Elmotorn skjuter på för snabb respons vid acceleration och dieselmotorn står för den energieffektiva kraften vid körning i jämn fart. Det dagliga pendlandet på 4-5 mil i vardera riktningen går att köra på enbart eldrivning tack vare ett batteri på 25 kWh. Kort sagt en optimal drivlina för den som vill ha en elbil men inte kan leva utan en stor SUV och känner sig osäker inför elbilsladdningen vid långa körpass.
Stora SUV:ar väcker känslor. Det kan handla om attityden och symbolvärdet med en stor bil i trafiken men oftast handlar det om miljön. En stor bil förbrukar mycket drivmedel och de fossila drivmedlen är en resurs som förr eller senare tar slut. Utsläppen från bilar som körs på fossila drivmedel är framför allt ett hot mot vårt klimat. Oftast är de stora SUV:arna fyrhjulsdrivna och det är ett hatobjekt för många trafikdebattörer. Trafikverket ser fyrhjulsdrivningen som ett hot mot våra klimatmål, då drivmedelsförbrukningen ökar, och Folksam ser den som en försämring av trafiksäkerheten, då deras teori är att fyrhjulsdrivna bilar körs fortare på dåligt väglag.
I vanlig ordning kan det här debatteras och ses ur en rad olika vinklar. Det intressanta är att modern teknik har fått ner förbrukningen och ökat säkerheten radikalt för den som vill betala för exempelvis laddhybridteknik.
Mercedes GLE 350 de är extremt bränslesnål för att vara en så stor fyrhjulsdriven bil. Efter sex mils körning i stadstrafik och på motorväg hade vi en dieselförbrukning på 1,6 liter/100 km, efter 35 mil på motorväg, vilket är den körning där laddhybridtekniken är minst effektiv, hade vi en dieselförbrukning på 5,8 liter/100 km. Under hela testperioden med 580 mils mycket varierande körning hade bilen dragit 5,7 liter diesel/100 km. Till saken hör att vi inte ägnade oss åt någon form av eco-driving. Vi följde trafikflödet hela tiden och detta är verkliga siffror på svenska vägar med en temperatur på mellan 5 och 20 plusgrader.
Fakta Mercedes GLE 350 de
Motor: 4-cylindrig 2-liters diesel +Elmotor.
Växlar: 9-stegad automat, fyrhjulsdrivning, laddhybrid.
Räckvidd på enbart el: upp till 99 km (WLTP).
Snabbladdning: (50 kW) 10–80 procent på cirka 20 minuter.
Batteri: 25 kWh
Ombordladdare: 22 kW växelström.
Effekt: 333 hk/245 kW.
Vridmoment: 750 systemeffekt.
Toppfart: 210 km/tim.
Acceleration: 0–100 km/tim på 6,9 sek.
Tjänstevikt: 2 695 kg.
Max släpvagnsvikt: 2 700 kg.
Längd/bredd/höjd: 492/216/180 cm.
Markfrigång: 20,5 cm.
Vändcirkel: 12 m.
Ekonomi/miljö
Pris från: 969 900.-.
Skatt/år: 907 kronor.
Förmånsvärde från: 12 353 kronor/mån.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, vägassistans 2 år.
Förbrukning: 0,7 l/100 km (diesel), 25,9 kWh/100 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 22 g/km (WLTP).
Komfort/lastutrymme
Bagageutrymme: 49, 1 915 med baksätet fällt.
Multimedia: Android Auto och Apple CarPlay standard.
Parkeringsradar fram och bak: Standard.
Autobroms, nödbroms, filbytesvarning, trötthetsvarnare m.m. : Standard.
+
Förarmiljö
Låg förbrukning
Fyrhjulsdrivning
-
Stor
Dyr
SUV-skam (obefogad i det här fallet)