Miljöbilsmässa i Kalmar
Fantastisk dag i Kalmar med stort intresse för klimatsmarta lösningar
Kalmar kommun har höga ambitioner när det gäller att klara övergången till fossiloberoende transporter. Det började med att kommunalrådet Johan Persson satte upp målet att kommunen skulle bli den kommun i Sverige som har störst andel fordon som drivs med förnybara drivmedel. Han bjöd in bilhandlarna i kommunen till ett samarbete och det ledde i sin tur till första miljöfordonsmässan i Kalmar efter pandemin. En mässa som både besökare och utställare var väldigt nöjda med.
Mässan som hölls nere i hamnområdet bjöd besökarna en omfattande överblick när det gäller utbudet av miljöbilar idag. Det handlade i huvudsak om elektricitet och biogas som drivmedel och ett av de stora dragplåstren på mässan var världens första biogasdrivna traktor. Lite av nyckeln till närproducerat förnybart drivmedel med minsta möjliga klimatpåverkan. Ett drivmedel som faktiskt kan tillverkas av brukarna själva och en traktor som är själva nyckeln till ett jordbruk med markant mindre miljöpåverkan.
Traktorn som visades av Aximo är en New Holland T6 180, en traktor som kom direkt från fabriken i engelska Basildon, och som visades av Mario Tesanovic och Krister Persson.
En annan utställare med fokus på biogas Kretslopp Sydost som visade hur man jobbar med sortering av avfall och återvinning av matavfall för produktion av biogas. En win-win situation för miljön ochavfallshanteriongen.
– Vi producerar biogas och biogödsel av matavfallet från hushållen i de kommuner som anslutit sig i delar av Småland och Öland, berättade Niklas Gustavsson. Vi tar hand opm cirka 9500 ton matavfall per år och det ger oss biogas för att driva en bil 1,8 miljoner mil.
Småländska bil tog tillfället i akt att visa sitt breda utbud av miljöbilar från Mercedes och Kia. Det handlade bl.a. om Mercedes EQA, EQC, EQV och E-Sprinter. Alla helt eldrivna bilar samt Kias modeller som Soul. Dessutom hade Småländska bil ett antal elhybrider från båda märkena att visa upp.
– Det här är ett jättebra event, sa en glad Johan Bergman som är transportbilssäljare på Småländska bil. Vi har haft många som varit här för att provköra och det har lett till en hel del spännande resonemang. Det är ju här framtiden ligger.
Fredrik hann med ett snack med en tänkbar kund som precis kom tillbaka efter en provkörning och avslutade med att berätta om kommande Kia EV6.
– Vi tror mycket på vårt elbilssortiment och vi inser vilket slagläge vi har när vi får nya Kia EV6!
Bland de mer udda fordonen på utställningen var en oidentifierbar sportbil med drag av klassiskt brittiskt bilbyggande från 40-talet. Bo Wernersson var där och visade att man inte behöver lägga vare sig bilintresset eller veteranbilsintresset på hyllan bara för att man vill köra förnybart och klimatsmart. Basen för hans fräcka hobbybil är en klassisk Volvo Duett som fått ny kaross och motorstyrning som gör att den kan köras på bränslen som biogas, etanol, vätgas med mera.
Tyska Volkswagen-gruppen har ett brett utbud av bilar och har länge varit med och tagit ansvar för att utveckla bilar som kan köras på förnybara klimatsmarta drivmedel. På mässan i Kalmar representerades märkena Audi, Skoda och Volkswagen av det lokala företaget Bilkompani AB. De visade både personbilar och transportbilar och det handlade om biogas, elbilar och laddhybrider.
– Vi har fått extremt bra gensvar på den här satsningen log Johan Eriksson som längtat efter den här dagen när pandemirestriktionerna lyfts så mycket att det gick att hålla mässan som planerats innan vi drabbades av Corona.
Pierre Vängborg som passade på att provköra nya VW ID.4 höll med.
– Vi har varit med från start, sa han. Vi var med och tog initiativet till detta och nu ser vi hur bra det här är för kunderna som har kommit hit och kunnat provköra både biogasdrivna bilar som Skoda Octavia och eldrivna bilar som VW ID.3. Vi satsar brett här och visar både transportbilar och personbilar.
Även SEAT och Cupra ingår i Volkswagen-gruppen och de har i flera år haft en av Sveriges mest engagerade återförsäljare i Kalmar där JL-bilar byggt upp en stor kundkrets för märkena.
– Vi har länge erbjudit biogasbilar i olika storlekar och har idag 4 olika modeller att erbjuda, berättade Mats Nilsson som var där tillsammans med Rickard Sjöbäck.
– Nu kommer ju även elektrifieringen på bred front och intresset för att provköra våra eldrivna laddhybrider av flera modeller har varit oerhört stort, tillade han.
Mörbylånga kommun på Öland har en engagerad klimatstrateg i Therese Lindqvist som var på mässan och berättade både om kommunens satsningar på miljöfordon och föredelarna med både biogasdrivna bilar och eldrivna fordon.
– Vi har två biogasmackar i kommunen och jobbar hårt för att få igång lokal biogasproduktion här. Dessutom har vi flera laddplatser i Mörbylånga där ICA-handlaren precis skaffat flera laddplatser åt sina kunder, berättade hon.
Bland de lokala bilhandlarna är Liljas en stor aktör med både Volvo, som storsatsar på el och Renault som är verkliga pionjärer när det gäller eldrivna fordon med bilar som Zoe och Kangoo.
– Även Volvo är högintressanta i elbilsracet, förklarade Adam Ahlberg som är säljare på Liljas. Vi har haft ett jättestort intresse både för XC40 Recharge och nya XC60 som laddhybrid med elräckvidd på upp till 9 mil.
Han berättade vidare att Liljas gick in i projektet med miljöbilsmässan under tiden den planerades och att de verkligen fått valuta för den satsningen.
– Vi är mitt uppe i en stor förändring och det är viktigt att möta kunderna nu när det finns ett så stort intresse, sa han. Det är viktigt att de får känna på de nya bilarna och vi får en chans att berätta hur det fungerar.
En som verkligen höll med om kundernas intresse var Niclas Sturesson, försäljningschef på Toyota Kalmar, Karlskrona och Västervik.
- Det har varit en riktigt trevlig dag, berättade han. Vi har fått massor av frågor om våra bilar. Både transportbilar som vår helt eldrivan Proace som vi haft med här under daggen och våra hybrider av olika slag. Inte minst laddhybriden Rav 4, som många var nyfikna på.
Han upplevde kunderna både som nyfikna och väldigt intresserade med många som ville passa på att provköra.
- Vi fick många frågor om hur tekniken fungerar och folk var imponerande av hur mycket av körningen som görs på enbart el med vår senaste hybridteknik.
Kalmar kommun var naturligtvis på plats både som initiativtagare och som vägledare mot den hållbara framtiden man strävar efter.
- Vi måste ställa om både vad gäller resor och vårt dagliga tänk, sa Elvira Laneborg som är miljöutvecklare på Kalmar kommun. Det gäller att vi i kommunen visar på möjligheterna som finns och fördelarna med en seriös omställning.
Hon tillägger att mässan blivit en verklig succé.
- Det är helt fantastiskt att vi fått ett så stort gensvar från både handlare och publik, ler hon. Helt i linje med Johan Perssons tanke. Extra plus att till och med vädret är på topp.
På tal om vädret så var Jonas Lindström, säljare på Holmgrens i Kalmar, lyrisk över den fina sensommardagen i hamnen i Kalmar.
- Det är magiskt väder, härligt att vara ute och träffa bilintresserade en sådan här dag, log han.
Jonas berättade att det varit jättemycket folk pratat miljöbilar och hans kollega Jonas Forsberg höll med mellan samtalen med kunderna som kollade in Hyundai Ioniq 5.
- Vi fick frågor som: ”vågar jag köpa elbil?” och vårt svar är att det är dags att ta steget nu. Elbilen är framtiden. Vi har ett starkt program med bilar som BMW i3X, Hyundai Ioniq 5 och Nissan Leaf, samt Mini och MG, så här finns en elbil för alla.
Elbilsägandet innebär en hel del nytänk för kunden, men samtidigt en mer bekväm tillvaro om man bor så att det är lätt att ladda hemma, men det gäller att göra en seriös elinstallation, var budskapet från Apptronic elteknik som var på plats för att prata elektricitet och visa på tänkbara installationer med maxad elsäkerhet.
- En jättebra mässa, sammanfattade Jimmy Petersson dagen. Vår uppgift är ju att hjälpa både privatpersoner och bostadsrättsföreningar att hitta rätt när det gäller säkra elinstallationer för snabb laddning.
- Vi är här som lokalt företag och vi har fått många seriösa frågor som är relevanta för kunden och ganska enkla för oss att svara på, berättade Staffan Smedjebrink. En enkel sak som en lastbalanserare som ser till så att elbilsladdningen dämpas något när andra större förbrukare som spisen används ökar exempelvis tryggheten och det har vi kunnat berätta för så många intresserade här idag.
Ingen elbil utan el är ju en sanning lika god som ingen rök utan eld. Marcus Börjeson, med Ecokraft Sverige AB, var på mässan och talade om solceller och batterilagring.
– Mässan är bra, log han. Det har varit riktigt seriösa dialoger och man får en känsla av att vi verkligen är på väg åt rätt håll med den här typen av arrangemang där man får direktkontakt med intresserade kunder.
Han visade sin lösning för solceller anpassade till svenskt klimat och värdet av batterilagring för hemmet.
– Vi kan ge 30 års garanti på de här cellerna, från tyska Solarwatt, då de är inneslutna med glas på båda sidor, till skillnad från de flesta konkurrenter där bara ovansidan har glas och undersidan täcks med folie.
Åter till elbilarna och en bil med ett ikoniskt namn, Ford Mustang.
– Just Mustangen har lockat många som velat provköra, berättade en nöjd Karl-Johan Åhlund som är säljare på Råbergs bil. Vår Mustang Mach-E har knappt stått stilla en minut och jag är riktigt glad att den har en så stor batterikapacitet som den har.
Råbergs säljer Ford som storsatsar på miljöbilar av olika slag. På mässan visades, utöver Mustangen, Ford Kuga som laddhybrid nu även för E85, samt Ford Explorer.
- Den viktigaste frågan som folk kommer med här är nog ändå räckvidden på el både för Mustangen och Kuga laddhybrid, fortsatte Karl-Johan. Andra frågor handlar om hästkrafter och fyrhjulsdrivning.
En snabb väg att minska våra utsläpp av klimatfarliga ämnen är att producera och använda biogas. Ur ett brett perspektiv finns det två fördelar med att ta vara på så mycket biomassa som möjligt och röta den under ordnade former för att använda den biogas som då produceras som drivmedel eller för att producera värme. Den ena fördelen är att man minskar utsläppet av metangas som uppstår när biomassa får brytas ner i naturen. Metangas är en farligare växthusgas än kolldioxid. Den andra fördelen är att drivmedlet blir förnybart och en del i kolets kretslopp och därmed nära nog koldioxidneutralt på sikt. Dessutom finns det tre stora fördelar med inhemskt producerade drivmedel och det är att transporterna minskar, bytesbalansen mår bättre och man driver inte världen mot ett spänt säkerhetsläge när tillgången på de fossila drivmedlen minskar.
I Kalmar län satsar man på biogas och det finns i dagsläget mackar för biogas både på fastlandet och på Öland. Det finns en i Färjestaden och det kommer en i Borgholm till exempel.
– Min uppgift är att hjälpa lantbrukare att komma igång att producera biogas, sa Stefan Halldorf som var på mässan både för att informera om satsningarna på biogas och låta besökarna provköra en biogasdriven Skoda.
Stefan representerar organisationen Biogasboost som jobbar på flera plan för att öka användningen av biogas och han var på mässan tillsammans med Henrik Götvall från Orangegas.
– Det är min Skoda som besökarna provkör, log han och berättade att Orangegas Sverige är ett dotterbolag till holländska Orangegas som har som affärsidé att ta fram och sälja klimatsmarta drivmedel av flera olika typer. De som kört Skodan har alla sagt att den var smidig att köra och att tanken med att enkelt tanka biogas tilltalade dem. När vi sedan berättade om klimatnyttan var det flera som lyfte både ett och två ögonbryn.
Växjö-företaget Konvegas är ett annat företag som också satsar på klimatsmarta fordon. Dels erbjuder man nya bilar som kan köras på biogas, dels erbjuder man efterkonvertering av den egna favoritbilen, och dessutom säljer företaget den kinesiska elbilen DFSK med tre modeller som man har agentur för i Sverige.
– Det har varit stort intresse både för våra biogaslösningar och för elbilen, berättade Konvegas Kenny Nässert.
– Trevlig mässa i lagom format och perfekt väder, sammanfattade han dagen. Dessutom många intresserade besökare vilket visar att intresset för miljön i allmänhet och klimatvänliga transporter är stort här i Kalmar.
Slutligen en smart lösning. En biogasdriven VW Caddy för exempelvis färdtjänst.