
3500 kg Dragvikt och 100 kg lastvikt
Provkörning av Isuzu D-Max BEV: Ett grymt arbetsfordon för hemmakära
Omställning till eldrift för personbilarna har verkligen tagit fart men för de som behöver en mer stryktålig bil med god lastkapacitet och hög dragvikt så har det inte varit mycket att välja på. Det finns såklart några dieseldrivna pickuper på marknaden och Isuzu har även en modell som är biogaskonverterad, vilket innebär att bilen kan tankas med komprimerat gas som blandas cirka 50/50 med diesel eller helst HVO och på så sätt minska utsläpp. Tekniken kallas dual fuel.
Konverteringen, som kostar 49 900 kr ex moms, innebär också att fordonskatten går ner med cirka 20 000 kr per år under de första tre åren och enligt Isuzu Sverige består 98% av all försäljning av deras D-Max av just biogasbilar.
Biogasalternativet kommer att erbjudas även i fortsättningen även om man nu erbjuder en Isuzu D-max med eldrift.
Nya elektriska Isuzu D-Max BEV är egentligen precis samma D-max som den dieseldrivna (och biogaskonverterade). Utseendemässigt ser vi bara lite blåa lister i fronten som avslöjar att det är en elbil som vi har att göra med.
Bilens lastkapacitet på 1000 kg och dragvikt på 3500 kg är densamma som i bilen med förbränningsmotor och både last- som dragvikten är bäst i klassen jämfört med dagens konkurrenter på marknaden. Till exempel så har nya Maxus eTerron 9 bara 575 kg och KGM Musso EV 690 kg lastvikt. Maxusen har också en dragvikt på 3500 kg, precis som Isuzun medan KGM Musso mäktar endast med 1800 kg på kroken.
När vi träffar Isuzus svenska försäljningschef så berättar han att till skillnad från Maxus och KGM så kan ett företag lyfta hela momsen vid köp av en D-max BEV, vilket inte går med de andra. Detta beror på att det finns en luftspalt mellan karossen och flaket, vilket är kravet enligt svenska skatteregler för att kunna dra 100% av momsen oavsett hur bilen finansieras. Både Maxus och KGM har flaket integrerat med resten av karossen och blir därmed endast berättigade att lyfta halva momsen om företaget finansierar bilen via leasing. Det är en detalj som man inte tänker på i första anblicken, men som har en stor påverkan på totalkalkylen.
Nya elektriska D-max finns både som dubbelhytt men även som Extended som har en kortare hytt med nödsäten bak och ett cirka 23 cm längre flak. Konkurrenter finns enbart med dubbelhytt.
Drivlinan i Isuzu D-max BEV består av en elmotor fram och en bak vilket gör bilen fyrhjulsdriven med fördelning på 70% av kraften på bakhjulen. Den totala effekten är 177 hk (130 kW) som får sin energi från ett batteri på 66,9 kWh och som ger en deklarerad räckvidd på upp till 263 km (WLTP)
Hemmaladdning (AC) klarar av trefas och totalt 11 kW medan snabbladdning (DC) tar en hel timme från 20 till 80% och är på mediokra 50 kW. En siffra som var kanske ok för tio år sedan men som idag är egentligen under all kritik.
Med andra ord så är det en bil perfekt för körning runt tomtgränsen och en och annan avstickare till den lokala matkrängaren men absolut inte några längre resor om man tänker på räckvidd och laddning.
Hur är den att köra?
Jag hittar en bekväm körställning. De elmanövrerade stolarna har helt ok inställningsmöjligheter och ratten, som för övrigt är läderklädd, går att ställa in i alla leder med bra marginaler.
Ett tryck på startknappen, lägger i D och rullar iväg mjukt. Kraften kommer med lite lagom fördröjning och ganska likt känslan i en förbränningsmotor. I högre hastigheter märks det att det endast är 177 hk som ska sätta fart på en stor klumpig koloss så det gäller att planeras sina omkörningar. Känslan är egentligen jämförbar med en D-max med förbränningsmotor men med en tydlig skillnad. Här slipper man knattret från motorn och växellådans växlingar. Det går verkligen mjukt och fint även om viss vinande hörs från elmotorerna.
Det finns ställbar genererering i fyra lägen som enkelt kan ändras med hjälp av paddlar bakom ratten. En smart lösning som delas med bara några få andra biltillverkare.
Styrningen är vevig som det alltid är på den typ av bilar och fjädringskomforten är överraskande bra med pickup-mått mätt. Det är lite gungigt i högre hastigheter och bilen studsar en del över ojämnheter, men jämfört med många andra traditionella pickisar så är intrycket väl godkänt.
Interiören känns väl ihopskruvad med en känsla av robusthet. Den läderklädda ratten och säten som är klädda med skinn från en plastkossa (kostläderklädsel) känns riktigt bra. Synd bara att man valt att sätta in inredningsdetaljer i blanksvart pianolack. Dessa kommer bli repiga snabbt och alla fingeravtryck syns tydligt.
Infotainmentsystemet finns i 8” respektive 9”. Jag fick testa det senare. Själva systemet känns enkelt att hitta i men både ljusstyrkan och responsen på skärmen kunde vara bättre. Den större skärmen har trådlös Apple Carplay och Android Auto. Bra.
Mätarhuset är klassisk med vanlig hastighetsmätare och en batterimätare som visar status med en klassisk pil. I mitten finns en liten skärm med lite inställningar. Känslan är lite gulligt retro men funktionen är bra.
Säkerhetsutrustning består av allehanda körassistanssystem som döda vinkel-varning, autobroms och autobroms vid backning samt hela 8 stycken krockkuddar. Bland annat en kudde mellan framstolar och en knäkrockkudde för förare.
Den obligatoriska varningen för hastighetsgräns kan enkelt stängas av med två knapptryck på skärmen.
Jag hade möjlighet att testa bilen på en terrängbana och blev verkligen imponerad. Bilen tog sig fram i princip helt odramatiskt i branta leriga backar. Backar där jag skulle haft svårt att gå uppför men som bilen klarade med lätthet. Här märker man att Isuzu har jobbat hårt med kalibreringen av elmotorernas respons.
Vem är kunden?
Isuzu D-max med eldrift är perfekt för företag, gårdar och förare som behöver ett kompetent arbetsfordon i hyffsat närområde. De som behöver en stryktålig bil som tar sig fram och inte har behov av att glänsa med bilen på fina gatan. Helt enkelt en vanlig robust pickup med en robust drivlina.
Text och provkörning: Kenny Nässert, fordonsexpert på Miljöfordon Sverige
Teknisk specifikation
Mått L x B x H |
5265 x 1870 x 1790 mm |
Flakmått L x B |
1571 (Extended 1805) x 1530 mm |
Drivning |
Permanent 4WD (30% fram / 70% bak) |
Motor |
2 elmotorer på tot. 177 hk (130 kW), 325 Nm |
Batteri |
66,9 kWh |
Räckvidd på el (WLTP) |
Upp till 263 km bl. körning |
Förbrukning bl. körning |
2,55 kWh per mil |
Laddning |
11 kW AC, 50 kW DC (20-80% på 1 tim) |
Markfrigång |
21 cm |
Lastvikt / Dragvikt |
1010 kg / 3500 kg |
Fordonsskatt (år 1-3) |
360 kr per år |
Pris |
Extended Cab från 659 900:- ex moms Double Cab från 669 900:- ex moms |