Klassikern Renault 5, Stålmusen kallad, som eldriven designikon
Renault skapar en spännande och prisvärd elbil för nostalgikern.
När Renault 5 lanserades 1972 var det en unik bil, känd för sin avantgardistiska design, sin användbarhet och sin bränsleekonomi (först under 0,5 l/mil vid 90 km/h). Den mötte kraven från miljontals familjer när det gällde oljekrisen, en ny livsstil och behovet av en andrabil. Renault 5 E-Tech electric är en bil utvecklad med hänsyn till dagens utmaningar när det gäller energieffektivitet, hållbarhet och låga utsläpp av koldioxid.
Utvecklad med innovativa arbetsmetoder har produktionsmodellen all den magi och charm vi finner hos ”the show car”. Den togs fram på tre år jämfört med de fyra som är vanligt. Den är fullpackad med elektrisk och digital teknologi och har också ett konkurrenskraftigt pris som startar runt 25 000€.
"Vissa produkter är magiska. Det behövs inga långa diskussioner för att inse detta. När ett företag återupptar tillverkningen av en sådan ikonisk modell gör man det med vördnad och kärlek. Detta är bra för framtiden, då det känns igen av kunderna som kan se den omsorg vi lagt ner i bilen.” Luca de Meo, VD för Renault Groupe
Designteamet hade mycket att spela med när de skulle återskapa Renault 5:an. De antog en retrofuturistisk stil, med klara färger, fräcka strålkastare, vertikala bakljus, skulpterade skärmar, tak i avvikande färg och ett luftintag på motorhuven. Renault 5 E-Tech får många att nicka igenkännande åt den ”busiga” stilen hos företrädaren. Bilens mått har dock förändrats betydligt och Renault 5 E-Tech electric är modern på alla sätt.
Ljusa ikoniska färger
Renault 5 E-Tech electric kommer att finnas tillgänglig i flera karosserifärger, varav två är helt ikoniska: Pop Yellow och Pop Green. De är direkt inspirerade av två emblematiska nyanser som fanns i 1970-talets utbud och som för alltid är förknippade med Renault 5. En intensiv gnistrande effekt ger en högteknologisk ton. Effekten syns endast när man tittar nära på lacken i ljuset. På avstånd ser lacken solid ut. Kanske mindre översvallande men lika stilrena är de tre andra nyanserna: Pearl White, Starry Black och Midnight Blue.
Känslan som inspireras av den yttre designen återspeglas även inuti bilen. Förutom en 10-tums multimediaskärm finns även ett ljud utvecklat i samarbete med Ircam och Jean-Michel Jarre, en pionjär inom den elektroniska musiken. Han har även utvecklat VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), ett varningsljud som bilen avger vid hastigheter över 30 km/h
Under huven ser vi att elmotorn i Renault 5 E-Tech är mer kompakt än den hos Mégane E-Tech och Scénic E-Tech på vilken den är baserad. Den använder Renaults synkronmotorteknologi och har inga permanentmagneter innehållande sällsynta jordartsmetaller. Beroende på marknad finns motorn med tre olika effekter, 110, 90 och 70 kW. Tack vare AC-laddare på 11 kW och DC-laddare på 80 eller 100 kW och ett batteri på 52 kWh uppnås en räckvidd på runt 400 km enligt WLTP.
Ny unik elektrisk plattform
Renault 5 E-Tech electric är det första fordonet som är helt designat på AmpR Small, den nya Ampere-plattformen dedikerad till elbilar i B-segmentet. Det gör den till ett unikt fordon med verkliga konkurrensfördelar, inklusive ett platt golv, lång hjulbas (2,54 m), optimerat interiört utrymme och bagagekapacitet (326 liter), lägre tyngdpunkt och reducerad vikt.
AmpR Small-plattformen har också medfört stordriftsfördelar på många områden utan att kompromissa med de elektriska komponenterna eller teknikerna som är användbara för kunder.Genom detta banbrytande tillvägagångssätt, implementerat för första gången, kunde Renault minska utvecklingstiden till endast tre år.
Renault 5 E-Tech electric introducerar en ny växelströmsladdare som är kompatibel med V2L (Vehicle-to-load) och V2G (Vehicle-to-grid) teknologier. Detta banbrytande system förväntas bli allmänt använt. Det kommer att göra fordonet till en verklig aktör i energiekosystemet som kan mata in koldioxidfri elektricitet tillbaka till nätet. Som ett resultat kommer användare att njuta av betydande besparingar på sina elräkningar. Så småningom kommer möjligheten att använda V2G och V2L även till Sverige men inte i ett initialt skede.