Renault Zoe får en storebror
Renault Megane E-TECH Electric övertygar
Renault Megane E-TECH Electric är Renaults svar på bilar som VW ID.3 och breddar Renaults utbud av elbilar. Kort beskrivet handlar det om en framhjulsdriven kompakt kombi utan SUV-ambitioner. Bilens styrkor är en ny energieffektiv drivlina och komforten med låg ljudnivå och låg tyngdpunkt samt en komplett uppsättning förarstöd med autobroms, adaptiv farthållare och så vidare.
Bilen, som är 4,2 meter lång och har en hjulbas på 2,7 meter, byggs på samma plattform som Nissan Ariya men inledningsvis enbart med framhjulsdrivning. Den erbjuds med två olika batteripaket, 40 eller 60 kWh. Räckvidden för bilen med det stora batteripaketet till 45 mil på en enda laddning (WLTP) - och 30 mil om man kör motorväg i 130 km/h. Den nykonstruerade drivlinan ger 218 hk och har ett vridmoment på 300 Nm. Motorn är en helt ny konstruktion som tillverkas i Frankrike av Renault och man har lyckats banta vikten till 145 kg, vilket är betydligt lägre än motorn i Zoe.
Räckvidden för bilen med 40 kWh batteri uppges till 30 mil (WLTP), 130 hk och ett vridmoment på 250 Nm. 60 kWh-versionen kan ladda 130 kW DC medan bilen med batterikapacitet på 40 kWh maximalt klarar 85 kW likströmsladdning. Båda klarar upp till 22 kW AC -laddning. Renaullt har lagt ner mycket arbete på att får laddningen att verkligen kunna använda den högsta laddeffekten så tidigt som möjligt i laddcykeln. Från 15 till 35 % laddning i batteriet ska den maximala laddningen kunna utnyttjas utan att batteriet påverkas negativt. Efter 35% går laddeffekten ner något för att slutligen gå ner ordentligt efter 80%.
Batteripaketet har en ny kemisk sammansättning som har 20 procents större energi- täthet än den som finns i Renault ZOE, och det väger bara 394 kilo (60 kWh-paketet), vilket gör att bilens totala vikt ligger på 1624 kilo (även det 60 kWh-versionen). Batteripaketet i sig är väldigt speciellt, eftersom det bara är 11 centimeter högt. Det är den tunnaste konstruktionen hittills. Det betyder också att Megane E-TECH Electric är 90 millimeter lägre än den vanliga Megane.
Renault erbjuder i grunden tre utrustningsnivåer där enklaste versionen, Equilibre, har 18” hjul och en bra grundutrustning som LED-strålkastare, samtliga förarstödsystem, trådlös smartphonespegling för telefon, sms, musik och navigation. Växlar man upp till Techno eller toppmodellen Iconic får man bl.a. 20” hjul, bättre strålkastare, mer påkostad inredning, komfortdetaljer och en större navigation/multimediaskärm samt bättre ljud i musikanläggningen.
Slutligen finns det en sjunde modell som kallas Evolution ER med den mindre motorn i kombination med det större batteriet. Den har 18” hjul, men i övrigt en utrustningsnivå jämförbar med Techno. Allt för maxad räckvidd i kombination med maxad komfort. Här uppges räckvidden till 47 mil (WLTP).
Förarmiljön är modern och lite mer flärdfull än konkurrenternas med bra och färgstark instrumentering i den 24” breda instrumentclustern med en stående mittskärm. Extra mysfaktor med en interiörbelysning som ändrar färg efter tiden på dygnet. Stolarna och benutrymmet är bra. När det gäller komforten så ger den individuella hjulupphängningen med multi-link bakaxel och den extra ljuddämpningen med skum under kupéutrymmet märkbart bättre komfort. Köregenskaperna är stabila och säkra även vintertid med bra prestanda om man väljer den starkare motorn.
De bestående intrycken efter att ha kört bilen, 60 kWh Techno, är att Renault har lyckats vidareutveckla elbilen på ett sätt som visar att man utnyttjat erfarenheterna av att ha varit en av pionjärerna med över 400 000 elbilar sålda. Megane E-TECH är helt enkelt en avsevärt bättre elbil utan att bjuda på några revolutioner. Bättre utrymme, längre räckvidd och markant bättre komfort samt ett mer avancerat tempereringssystem med bättre snabbladdning gör Megane E-TECH till en riktigt bra utmanare till övriga elbilar i segmentet.
Svagheterna är låg dragvikt, 900 kg, och en högsta kapacitet på 130 kW vid likströmsladdning. Viktigt för några, inte viktigt för andra och Renault själva säger att det är prioriteringar gjorda för att hålla nere vikten och öka energieffektiviteten. Förtemperering av batterierna innan laddning sägs ge högre laddkapacitet från start och korta laddtiden med upp till 20% beroende på omgivningens temperatur. Bilen har ett tempereringssystem där värme från batterier och drivlina kan värma kupén och värmepump är standard i Sverige.
Vi körde de första 15 milen med en snittförbrukning på 15,0 kWh/100 km, enligt färddatorn, och då handlade det om blandad körning i Spanien med en temperatur på 20 grader. Vi körde uppför i bergen ovan Marbella. Inga höga hastigheter, 40-100 km/t. Samma väg tillbaka nedför bergen visade på 14,1 kWh/100 km, men förbrukningen ökade till 18,4 kWh/100 km när vi kom ner till motorvägen, 100-120 km/t.
Faktaruta:
Renault Megane E-TECH Electric.
Biltyp: Framhjulsdriven 5-sitsig kombi.
Motor: Elmotor över framaxeln.
Effekt: 160 kW (finns även med 96 kW).
Växellåda: Framåt eller bakåt, steglöst.
Tjänstevikt: 1 624 kg.
Max totalvikt: 2 116 kg.
Max släpvagnsvikt: 900 kg.
Acceleration 0-100 km/t: 7,4 s.
Toppfart: 160 km/t.
Elförbrukning: 16,1 kWh/100 km WLTP-standard. Uppmätt motorväg sommartemperatur: 18,4 liter/100 km, landsväg sommartemperatur 40-100 km/t: 14,8 kWh/100 km.
CO2: 0 g/km (WLTP).
Vändcirkel: 10,4 meter
Pris: Från 403 900:-, (483 900:- som provkörd 60 kWh Techno).
Renault Megane E-TECH Electric kan beställas i svensk Renaulthandel till ett pris från 403.900:- med leverans efter sommaren. Privatleasing från 3.290:-/månad för Equilibre EV40, 130 hk.