Renault satsar på närdistribution
Nya Trafic presenterad på IAA
Renault startade sin elbilshistoria för över tio år sedan då man introducerade Kangoo Zero Emission, nu fyller man på med Renault Trafic.
Att kunna presentera Trafic E-tech Electric i Hannover känns därför mycket bra, säger Renauöt i sitt pressmeddelande.
Målet har varit att inte behöva kompromissa jämfört med Trafic bensin. Den eldrivna versionen av Trafic utlovas ha samma egenskaper som sin konventionella föregångare, som sålts i mer än 2,2 miljoner exemplar i 50 länder runt om i världen. I dag ligger den på tredje plats av de mest sålda transportbilarna i sitt segment.
Renault Trafic E-tech Electric har ett 52 kWH-batteri. Bilen har en 120 hk elmotor och en räckvidd på upp till 240 km vid blandad körning. Bilen finns i olika storlekar, både på längden och på höjden. Den kommer som dubbelhytt samt med chassi-platta. Lastvolym mellan 5,8 m3 till 8,9 m3 . Maximal dragvikt är 750 kg och lastvikten är upp till 1100 kg.
Valet att förse den med ett så litet batteripaket, 52 kWh, och så låg maximala laddkapacitet, 50 kW, visar att Renault fokuserat mer på närdistribution med den här bilen. Tittar vi på personbilar så klarar dagens elbilar en laddkapcitet på 130 kW eller mer och ett batteripaket på 80 kwh är lite av normen. En mindre lastbil för just närdistribution har större nytta av hög lastkapacitet än lång räckvidd och priset är avgörande för försäljningen. renault har fokuserat på lågt pris och hög laddkapacitet.
Det finns tre alternativ för att ladda batterierna.
Enfas 7kW AC laddare
22kW AC-laddare för snabbladdning vid offentliga laddstationer
Tillval för 50kW DC laddare
Trafic E-tech Electric börjar säljas i Sverige i början av 2023