Lättlastare för åkare med miljöprofil
Hela linjen av Trafic-modeller kan köras på HVO100
Renault Trafic har funnits på marknaden i mer än 20 år och nu är det dags för en uppdatering av en av Renaults lättlastare. Nytt är, i vanlig ordning, fler förarstöd men också några fler hästar under huven och bättre komfort för förare och passagerare. Hela Renaults Trafic-serie kan köras på HVO100, vilket gör den extra attraktiv för exempelvis åkare med miljöprofil som kör sina lastbilar på HVO100.
Renaullt Trafic erbjuds i två olika längder och två olika höjder med lastvolymer från 5,8 till 8,9 kubikmeter. Den finns både som skåp, dubbelhytt och som chassi för påbyggnad samt som minibuss. Två växellådsalternativ erbjuds, 6-stegad manuell och 6-stegad automatisk dubbelkopplingslåda. Motorerna är 4-cylindriga dieslar på 130, 150 eller 170 hk.
Den erbjuds i två olika utrustningsnivåer, Base Line och Nordic Line, där den senare har autobroms och en hel del mer elektronik samt komfortdetaljer. Nordic Line lär bli det självklara valet med tanke på att prisskillnaden bara ligger på 12.000:-. Pris från 259.900:- som kampanjpris vid introduktionen. Som grädde på moset erbjuder Renault en specialversion, långa modellen med låga skåpet, som kallas Racing Spirit. Här handlar det mycket om design, vilket i sig är viktigt när företagets bil även blir en reklampelare, sedan är det ju alltid extra kul med en bil som sticker ut.
Lastvikterna ligger runt ett ton, totalvikterna något över tre ton och dragvikten från 1,6 ton (automatlådan) till 2,5 ton.
Hela främre delen är ny med modernare förarmiljö, lägre ljudnivå och mer förvaringsutrymme. Renault har designat interiören så att den smidigt kan användas som ett rullande kontor med uttag för elförsörjning, förvaring och arbetsyta för exempelvis en laptop.
Körintrycket efter provkörningen visar på en mer proffsig förarmiljö med mer förarstöd men framför allt snyggare och mer lättläst instrumentering. Motorvalet ska baseras på vilken typ av körning man har. Handlar det om tyngre laster och släp är den stora motorn ett villkor. Båda växellådorna känns smidiga men tänk på att automaten inte ger lika hög dragvikt.