Renault siktar på sänkt batteripris
20% billigare batterier från 2026
Ampere, Renaults elbilsdivision, lanserar tillsammans med sin partner LG Energy Solution en s k "Cell-to-Pack"-teknologi (CTP) vilket innebär världspremiär för en typ av batteripack. Med ett komplett utbud av bilbatterier utvecklat av Ampere erbjuds kunderna längre räckvidd hos elbilarna eftersom det blir möjligt att integrera fler celler och därmed mer energi i batteriet. Med dessa nya teknologier kommer Ampere att minska kostnaden för batterier i sina fordon med cirka 20 % från början av 2026. Planen ligger i linje med Amperes mål att minska kostnaderna och förbättra marginalerna.
Ampere arbetar hand i hand med sina leverantörer LG Energy Solution och CATL för att sätta upp en integrerad
värdekedja på den europeiska kontinenten, för att säkerställa den bästa konkurrenskraften för LFP-teknik för
dess fordon tillverkade i Europa. Dessa två partners kommer att förse Ampere med LFP-batterier som kommer att utrusta flera modeller av Renault och Alpine märken och kommer att täcka batteribehov för detta
teknik fram till 2030.
Med fyra ledande batteripartners accelererar Ampere arbetet med att utveckla nya typer av batterier i en snabbt föränderlig miljö, tillsammans med de bästa inom sitt område:
- AESC Envision beläget i Ampere ElectriCity nav, i Douai (Frankrike), för NCM batterier.
- CATL för LFP-teknik, från deras fabrik i Ungern
- LGES för både NCM- och LFP-batterier, byggda i deras fabrik i Polen.
- Verkor för NCM-teknik, från sin gigafabrik baserad i Dunkerque (Frankrike)
Batterierna kommer monteras på Ampere ElectriCity (Frankrike), i Assembly Battery Shop i Douai fabriken.