Energifabriken satsar på RME100
Lokal satsning på biodrivmedel

Energifabriken satsar på RME100

Energifabriken jobbar med lokalt producerade biodrivmedel och ser en ökning av efterfrågan när nu Volvo Lastvagnar har RME-godkännande för samtliga lastbilar. Till 2045 ska vi ha ett nettonollsamhälle i Sverige. För att nå dit måste vi använda alla förnybara tekniker. Ett av verktygen är RME100 som ersätter fossil diesel i anpassade dieselmotorer.

.– Tidigare har utbudet av lastbilar varit begränsat, Scania har varit bäst i klassen med mer än hälften av motorerna med RME-specifikation, säger Energifabrikens Henrik Fridholm. Nu släpper Volvo Lastvagnar nyheten att alla lastbilsmodeller går att få med RME-drift. Det kommer öka intresset för RME på den svenska marknaden, då Scania och Volvo står för 80% av nyförsäljningen i Sverige.

Fördelen med Ecobränsle RME är att du får ett förnybart drivmedel som minskar koldioxidutsläpen med 70% och att det är kostnadsneutralt med den vanliga fossila dieseln. 

– Ser vi på snittpriset för åren 2018 till 2023 så har Ecobränsle RME varit 1 kr/liter billigare än vanlig fossil diesel, fortsätter Henrik.

– Ofta kräver förnybar drift nya stora investeringar, men det är inte fallet för Ecobränsle RME. Vi förväntar oss att användningen kommer att öka, avslutar han..

Energifabriken, med säte i Linköping, har sedan 2006 arbetat med förnybara drivmedel och bränslen för uppvärmning. verksamheten beskrivs som helt fossiloberoende och produkterna de tar fram ersätter fossil olja. Energifabriken är en reltivt liten aktör med 30 medarbetare och omsätter 1,5 miljarder kronor. Ägarna driver även tre gårdar där bl.a. råvaror till biobränslen odlas. Livscykelanalys och helhetssyn genomsyrar Energifabrikens arbete.