Roadtrip - 217,5 mil med biogas på en helg!

Roadtrip - 217,5 mil med biogas på en helg!

Jesper Rosenlind, medarbetare på Miljöfordon Sverige, åkte över midsommarhelgen Växjö-Åre-Kalmar i en biogasbil för att fria midsommar. Här är hans berättelse om hur det funkar att köra biogasbil genom halva landet.

Det börjar närma sig midsommar när min bror hör av sig, och undrar om jag har några planer?

Nä, det har jag ju inte. Men det har min bror! – Kom upp till mig i Åre, vi ska fira midsommar uppe på Årefjället!

Jag börjar genast kolla på hur jag ska ta mig upp på kort varsel, vilket visar sig vara svårare än jag trodde. Flygbiljett ohövligt dyrt i pandemitid och egentligen inte ett alternativ då jag vill resa med gott samvete för miljön. Jag kollar tåget. En biljett, tur och retur mellan Växjö och Åre går på cirka 5 000 kr och dessutom passar tiderna dåligt.

Jag tar och ringer Avis biluthyrning i Kalmar, Fredrik Söderholm svarar, och jag förklarar att jag försöker hitta ett smidigt och miljövänligt sätt att ta mig mellan Växjö och Åre över midsommar. Inga problem tycker Fredrik.

– Vi hyr ut gasbilar på vår station, det är klimatsmart, smidigt och naturligtvis till ett attraktivt pris.

Planering med appen Tanka Grönt och Google Maps

Jag börjar genast planera resan. I appen Tanka Grönt finns alla gasmackar, och med Google maps beräknar jag avståndet mellan gasmackarna. Bilen klarar sig nämligen cirka 40 mil på gas och cirka 15 mil extra på bensin. På vägen upp från Växjö får jag börja med lite inlandsväg för att sedan leta mig ut till kusten, men det är ok eftersom den vägen ändå ska ha en 30 minuter kortare körtid.

Första tankstoppet på vägen upp blir i Örebro, macken är lätt att hitta.


Första tankstoppet i Örebro

Jag börjar med tankstopp i Örebro där macken ligger smidigt precis innanför en större väg, mot nästa mål som är Gävle blir det lite svårare att hitta macken eftersom den ligger på ett industriområde. När jag kommer dit visar det sig vara ett riktigt vattenhål för Gävle Taxi, och här får jag faktiskt vänta på att få komma fram till pumpen.


I Gävle går taxibilarna på gas, här får man vänta på sin tur som på en helt vanlig bensinmack.


Pitstop i Sundsvall för både förare och bil

Resan bär vidare mot Sundsvall där macken ligger precis bakom en känd hamburgerrestaurang, så det blir pit-stopp både för mig och bilen. Sista tankstoppet tar jag i Östersund där det finns sex tankslangar för gas på macken, och här måste jag fylla på sista gången för att klara mig fram och tillbaka mellan Östersund och Åre för att slippa köra på bensin. Körningen upp går smidigt och det är lagom avstånd mellan gasmackarna, jag gör av med mellan halv till 2/3 tank och får en bensträckare med lagom mellanrum.

I Östersund är det sex stycken pumpslangar, här är det ingen trängsel.

Första tankstoppet på hemresan i Östersund

När jag vänder hemåt med Kalmar som slutdestination efter midsommar stannar jag till i Östersund igen för att fylla på gas för att sedan köra vidare till Sundsvall och sedan vidare ner till Uppsala, nu börjar det också kännas lite som rutin eftersom jag vet vart gasmackarna ligger. Det blir liksom snabba effektiva tankstopp.

Tankar om biogas i Uppsala

Bo Karlsson från Uppsala kör cirka 5000mil om året på biogas.

När jag tankar i Uppsala svänger det in en Svart Skoda Octavia G-tec med släp. Exakt en sådan jag själv kör, fast min är vit. Jag byter några ord med ägaren Bo Karlsson som säger att han kör ca 5000mil i jobbet per år med sin.

– Det är den bästa miljöbil jag har haft, något annat går inte att ha i mitt jobb med de sträckorna jag kan köra på en dag, säger Bo.

Bensträckare i Västervik

Efter pratstunden och tankningen tar jag och knappar in det sista stoppet på resan i bilens GPS, det är Svensk Biogas mack i Västervik, den ligger fem minuter från E22:an och är lätt att hitta. Jag passar på att ta en skön bensträckare innan jag hoppar in i bilen igen och kör sista biten till Kalmar.

Resans sista tankstopp blir i Västervik, att köra gasbil längre sträckor är smidigt.


När jag kommer hem och summerar resan så har jag avverkat 217,5 mil totalt, och alla på gas.

Hur var då Åre på midsommar? Jo, det var fjällvandring, bad, grillning och mycket mer. Det är till och med så att jag tycker att miljöhyrbilen från Avis som körs på gas passar livsstilen perfekt.


Total driftskostnad Växjö – Åre – Kalmar: 1688,49 kr.

Förbrukning: totalt 89,03 kg gas, 0,41 kg gas per mil

Kostnad per mil: 7,76 kr


Så här såg resan ut:

Avfärd 24/6 2021, Växjö kl. 10:30

1:a tankstoppet i Örebro, 1/3 tank kvar och trippen står på 329,3 km
13,54 kg gas á 19,89 kr, kostnad: 269,31kr

2:a tankstoppet i Gävle, 1/2 tank kvar och trippen står på 568,8 km
10,50 kg gas á 18,90 kr, kostnad 198,45kr

3:a tankstoppet i Sundsvall, 1/2 tank kvar och trippen står på 781,8 km
9,21 kilo gas á 18,54 kr, kostnad 170,75 kr

4:e tankstoppet i Östersund, 1/2 tank kvar och trippen står på 965,3 km
7,51 kg gas á 18,54 kr, kostnad 139,24 kr

Ankomst Åre kl. 23:15.

Avfärd 27/6 2021, Åre kl. 10:00

1:a tankstoppet i Östersund, 1/2 tank kvar och trippen står på 1204,2 km
9,86 kg gas á 18kr, kostnad 177,48 kr

2:a tankstoppet i Sundsvall, 1/2 tank kvar och trippen står på 1410,8 km
5,95 kg gas á 18,54 kr, kostnad 110,31kr

3:e tankstoppet i Uppsala, 1/4 tank kvar och trippen står på 1698,3 km
13,04 kg gas á 19,09 kr, kostnad 248,93 kr

4:a tankstoppet i Västervik, 1/5 tank kvar och trippen står på 1955,3 km
13,81 kg gas á 18,80 kr, kostnad 259,63kr

Ankomst Kalmar kl. 23:15

Sista uppfyllning innan tillbakalämnande av hyrbil och trippen står på 2175 km
5,61 kg gas á 20,39 kr, kostnad 114,39kr