Svensk storsatsning för eldrivna lastbilar
En av Europas längsta rutter för elfordon på gång

Svensk storsatsning för eldrivna lastbilar

Scania, SKF och LOTS Group samarbetar för att främja hållbar logistik genom att lansera en av Europas längsta rutter för batteridrivna elfordon (BEV). Rutten, som trafikeras i samarbete med Ahréns Åkeri, förväntas minska utsläppen avsevärt. Målet är att uppnå en minskning av koldioxidutsläppen med 97 % (WtW) samtidigt som transporteffektiviteten optimeras, med 85 % av fordonets årliga körsträcka klar med full last.

Rutten kommer att täcka totalt 221 000 km per år, vilket ger en besparing på 298 ton CO₂-utsläpp. Det motsvarar Sveriges årliga CO₂-utsläpp av 210 personbilar. Initiativet visar att implementering av eltransporter är en hållbar strategi för att skapa hållbara logistiklösningar. I Europa färdas 60 % av all väggods mer än 300 km per dag, vilket visar att även de mer komplexa och omfattande delarna av transportsystemet har potential för elektrifiering.

Ett samarbete för minskade utsläpp

"Detta partnerskap är ett viktigt steg framåt i övergången till hållbar logistik. Genom samarbete mellan transportköpare, transportörer och avgiftspartners minskar vi inte bara utsläppen utan maximerar också utnyttjandet, vilket är nyckeln till ekonomiskt hållbara transporter. Vårt mål är att detta ska bli ett riktmärke för framtida logistiklösningar i Europa, säger Johan Palmqvist, Managing Director Europe, LOTS Group.

"Det här samarbetet hjälper oss att säkerställa energieffektiva och miljövänliga transporter till våra kunder, som stödjer vår ambition att nå noll klimatpåverkan i hela värdekedjan", säger Måns Isacsson, logistikchef, SKF Sverige.

Partnerskap

Målet är att skapa återkommande slingor med garanterade volymer och högt fordonsutnyttjande för att minska den ekonomiska risken med att investera i grön teknik. På så sätt visar projektet att hållbar logistik kan vara miljövänlig och kostnadseffektiv. Planen för att implementera elfordon är etappvis, med flöden som verifieras i början av 2025 och fullskalig drift planerad till mitten av året.

Hampus Ahrén, verksamhetschef på Ahréns Åkeri, säger:
”Genom att säkerställa fullt kapacitetsutnyttjande i båda riktningarna och optimerad laddning ser vi inte bara betydande miljöfördelar utan också en väsentlig förbättring av drifteffektiviteten. Långsiktiga kontrakt och stabila volymer gör att vi kan investera i grön teknologi, vilket gör detta partnerskap både hållbart och ekonomiskt fördelaktigt.”

Partnerskapet kommer att validera alla driftsparametrar, inklusive optimering av energianvändning, elprissättning och maximering av fordonsutnyttjande, innan övergången till full tvåskiftsdrift.

”På Scania är vi entusiastiska över att se hur samarbete mellan ledande industriella aktörer banar väg för eltransporter och omdefinierar logistiksystemet som helhet. Samarbetet mellan SKF, LOTS och Scania visar att godstransporter med batteridrivna elfordon är genomförbara, inte bara för kortare stadsvägar utan även för långväga och tunga transporter. Detta partnerskap ligger i linje med Scanias syfte att driva omställningen mot ett hållbart transportsystem, säger Gustaf Sundell, chef för Scania Ventures och New Business.

LOTS Group, ett helägt dotterbolag till Scania, är en plattform som kopplar samman transportköpare för att optimera logistiktjänsterna. Genom Scanias kontrolltorn samordnas transportflöden, medan LOTS Group utför ruttoptimering och avgiftshantering med hjälp av digitala verktyg för att förbättra resurseffektiviteten. LOTS och Scania utvecklar eltransportlösningar som erbjuder kunderna hållbara och effektiva alternativ.