Smarta elvägen med trådlös överföring utvecklas
Trafikverket förlänger projekttiden för Smartroad Gotland
Trafikverket har beslutat att förlänga projektet Smartroad Gotland, världens första trådlösa elväg för laddning av tung lastbil och buss. Förlängningen omfattar dels kommersiell drift av den elektriska flygbussen under sommaren 2022, dels uppgradering av laddinfrastrukturen för att visa högre prestanda. Förlängningen innebär alltså att projektet pågår under en längre tid, inte att vägsträckan förlängs
Bygg- och installationsmetoder samt vägkonstruktion kommer att utvärderas. VTI, Statens Väg- och transportforskningsinstitut, kommer att utföra uthållighets- och stresstester för att utreda laddinfrastrukturens eventuella påverkan på vägkroppen.
En viktig del av förlängningen är fortsatt spridning av projektets erfarenheter och kunskap. Corona-pandemin har under lång tid omöjliggjort besökare vid elvägen. Projektet planerar nu för ett flertal besöksaktiviteter, inklusive deltagande vid ett antal konferenser och programpunkter på Almedalen.
– Projektgruppen är glada att ha fått möjligheten att förlänga projektet och även uppgradera vägens prestanda, säger Håkan Sundelin, Projektledare Smartroad Gotland, Electreon.
– Det ger Electreon möjligheten att verifiera tekniken för kommande storskaliga piloter, både i Sverige och i andra delar av världen.
Jan Pettersson, Programledare Elektrifiering, Trafikverket, ser fram emot förlängningen:
– Vi ser mycket positivt på möjligheten att testa högre prestanda för trådlös laddning, samt påverkan på vägkonstruktionen. Nu när coronarestriktionerna har lättat ser vi också fram emot att sprida kunskapen från projektet på ett bredare sätts.
Zakaria Abna-Aissa, Affärsområdesdirektör på Vy Buss kommersiella avdelning, håller med:
– Hållbara resor är viktigt för oss på Vy Flygbussarna, projektet är ett mycket bra exempel på det. Vi ser fram emot att demonstrera trådlös laddningsteknik för våra kunder under kommersiell drift till sommaren.