Vätgas i förbränningsmotor
Toyota tittar även på att använda vätgas i förbränningsmotor
Vätgasen är ett av de mest lovande drivmedlen inför framtiden. Den kan användas för att lagra energi som omvandlas till el i en bränslecell, men Toyota tittar nu även på att använda vätgasen i förbränningsmotorer. En teknik som även Mazda och lastbilstillverkaren DAF har tittat på.
Vätgasbränslet, bränsletankarna och påfyllningsprocessen är desamma i denna konceptbil som i Toyotas bränslecellsbil Mirai. Men medan Mirai använder en kemisk reaktion för att skapa elektricitet i bränslecellerna har denna GR Yaris en förbränningsmotor som drivs av vätgas.
Tekniken med vätgasdrivna förbränningsmotorer är ännu i sin linda, projektet startade 2017, men Toyotas vätgasdrivna Corolla Sport har redan bevisat sig i japansk racing – med nära nollutsläpp från avgasröret. Andra tillverkare har testat tekniken och testar den fortfarande. Nissan använde sig av vätgas som drivmedel i en testserie bilar med Wankelmotor, BMW gjorde detsamma med V12-motorn och lastbilstillverkaren Daf testar det i en serie tunga lastbilar.
Så här sade grundaren av Toyota Motor Corporation, Kiichiro Toyoda, i mars 1952:
”Japans fordonsindustri måste lyckas tillverka passagerarfordon även i framtiden. För detta ändamål krävs deltagande i biltävlingar för att testa bilarnas hållbarhet och prestanda. Genom tävlandet sker framsteg, men det bidrar även med spänning för motorentusiaster. Målet med racing är inte att bara att tillfredsställa vår egen nyfikenhet, utan snarare att möjliggöra utvecklingen för Japans fordonsindustri.”
Modifierad för vätgas som bränsle
De vätgasdrivna GR Yaris (konceptbilen) samt Corolla Sport (tävlingsbilen) har samma trecylindriga 1,6-litersmotor med turbo (G16E-GTS) som i vanliga GR Yaris, men med modifierat bränsle- och insprutningssystem för att kunna använda vätgas som bränsle.
Den vätgasdrivna tävlings- och experimentbilen Corolla Sport har deltagit i tävlingsklassen Super Taikyu i Japan sedan i maj 2021, under divisionen ROOKIE Racing inom TOYOTA GAZOO Racing. Teamet har tagit sig an utmaningen att testa denna experimentmotor under de tuffa omständigheter som präglar motorsport.
Akio Toyoda, ordförande för Toyota Motor Corporation:
”Vi har tagit de första stegen med att tävla och utveckla vår vätgasdrivna motor och ser det som en utmaning. Jag föreställer mig att saker och ting kommer att se annorlunda ut om tio år, och jag hoppas att människor då kommer att se tillbaka på hur vi tog oss an utmaningen med optimism och att vi njöt av varje ögonblick.”
Körglädje och miljöprestanda
Vätgas förbränns snabbare än bensin, vilket resulterar i god respons och samtidigt mycket bra miljöprestanda. Utöver att vara extremt ren har vätgasförbränning även potential att hålla liv i körglädjen som många förknippar med ljudet och karaktären hos en förbränningsmotor.
Toyota stärker sina ansträngningar att uppnå koldioxidneutralitet, bland annat genom att uppmuntra användningen av vätgas i form av bränslecellsbilar (FCEV) likväl som många andra bränslecellsdrivna produkter. Genom att ytterligare utveckla och förfina vätgastekniken genom deltagande i motorsport avser Toyota att bidra till ett bättre, vätgasbaserat samhälle.