Vätgasdrivet elplan gör första flygningen mellan två kommersiella flygplatser

Vätgasdrivet elplan gör första flygningen mellan två kommersiella flygplatser

Tyska H2Fly satsar på vätgas och bränsleceller. Nu har deras demonstrator genomfört den första flygningen mellan två kommersiella flygplatser. 

H2Fly grundades 2015 av fem ingenjörer från Deutsches Zentrum für Luft‑ und Raumfahrt och universitetet i Ulm. I samarbete med Deutsche Aircraft har bolaget arbetat med en lösning för att konvertera en Dornier 328 till eldrift med vätgasdrivna bränsleceller.   

Dornier-modellen har plats för 40 personer. Målet är att respektive elmotor ska kunna producera 1 500 kW. 2021 utlovade H2Fly att samarbetet ska leverera ett fungerande vätgasdrivet passagerarflygplan inom fyra år – och nu har de tagit ett steg på vägen.

Under april genomförde deras fyrsitsiga demoplan HY4 resan från flygplatsen i hemstaden Stuttgart till flygplatsen i Friedrichshafen, en sträcka på 124 km. 

– Detta är en anmärkningsvärd prestation för H2FLY, eftersom inget annat vätgasdrivet passagerarflygplan hittills har flugit mellan två kommersiella flygplatser. Vi är också glada över att ha satt vad vi tror är ett nytt världsrekord genom att nå en höjd på över 7 000 fot (drygt 2100 m) med vårt HY4-flygplan, säger bolagets vd Josef Kallo till Recharge News.  

H2Fly tror att om bara några år kommer vätgasdrivna flygplan att kunna transportera 40 passagerare över avstånd på upp till 2 000 km.