Ikonen VW Transporter pånyttfödd
Första skåpbilen i ID-familjen
Volkswagen gjorde ett mycket noggrant utvecklingsarbete innan de släppte sin första elbil byggs som en elbil från grunden, ID.3. Sedan dess har olika modeller byggda med den här grundtekniken presenterats på löpande band. Nu är det dags för den första lättlastaren, ID.Buzz cargo, och den bryter isen för framtida yrkesbilar med den här tekniken.
ID.Buzz Cargo bygger på samma koncept som VW Transporter, en skåpbil med ett rejält lastutrymme där systermodellen ID.Buzz har stolar och mer ombonad inredning. Cargo-versionen kan levereras med tre sittplatser fram och många förvaringsutrymmen som ett stort fack ovanpå instrumentbrädan och bakom Volkswagens nya generation av instrumentering för just ID-modellerna.
Batterierna är placerade under golvet i bilen och har en kapacitet på 77 kWh. Bilen är bakhjulsdriven, har en mycket låg tyngdpunkt och en motor på 150kW/204 hk. Toppfart 145 km/t, acceleration 0-100 km/t på 10,2 sekunder. Motorns maximala vridmoment på 310 Nm kommer direkt från start.
Förarmiljön är något nytt för den som inte kört en ID tidigare. Lite av funkis och ett helt nytt tänk kopplat till hur elbilen används. Här finns uppkopplingar till mobilen, en mängd säkerhetssystem och progrma för att hålla koll på laddning och räckvidd. Extra plus för att modellen erbjuds med VW: så fina IQ-Light som bara bländar av ytan där det finns ett annat fordon framför bilen.
Lastvolymen är 3,9 kubikmeter, lastvikten: 630 kg, dragvikten 1 ton. Räckvidden uppges till 415 km(WLTP), men är naturligtvis avhängig av mängden last i fordonet. Laddkapaciteten är 170 kW, vilket är bra, och det betyder att den under optimala förhållanden kan ladda från 5-80% på en halvtimme enligt VW. Räkna dock med närmare en timme, vilket i och för sig matchar en vanlig lunch. Priset är från: 489.000:- exkl moms.