Trähus och offgrid elproduktion i framtidssamhället Woven City
Svenskarna önskar sig fler mobilitetsalternativ i sin stad. Det visar en Sifo-undersökning som Toyota Sverige genomfört. Mobilitet står också i fokus när Toyota bygger Woven City – framtidens stad. Staden anpassar sig efter människan och skapar livskvalitet genom AI, grön energi och nya mobilitetslösningar.
Vad efterfrågar egentligen människor i sin stad? En SIFO-undersökning som Toyota Sverige genomfört visar att många vill ha ett större fokus på mobilitet. Närmare hälften, 45 procent, av svenskarna vill att deras stad ska utöka kollektivtrafiken och närmare var femte, 18 procent, vill ha fler bildelningstjänster. Dessutom önskar 37 procent fler elbilsladdningsstationer.
Toyota bygger just nu framtidens stad där människans önskningar, behov och levnadsmönster satts i fokus. I Woven City används grön energi och artificiell intelligens tillsammans med olika mobilitetslösningar för att skapa mer livskvalitet för invånarna. Staden byggs upp från grunden av Toyota. Genom staden vill man se hur högteknologiska lösningar, som utgår ifrån människors vardag, även kan tas vidare till andra städer.
– För ett par år sedan inleddes en stor transformation inom Toyota där ambitionen är att gå från biltillverkare till ett mobilitetsföretag men även se hur företaget kan bidra till ett samhällsbyggande. Woven City är därför ett viktigt projekt, ett levande laratiore där olika forskare kan testa ny teknologi, mobilitetslösningar och även där vätgas ingår som energibärare på flera sätt. Ambitionen är att hitta framgångsfaktorer i Woven City inom transport, varulogistik och mobilitet som kan användas för att förbättra andra städer, säger Christian Hallin, ansvarig för Mobilitet och uppkopplade bilar på Toyota Sverige.
Woven City har ritats av den danske arkitekten Bjarke Ingels. På cirka 70 hektar vid foten av Mount Fuji i Japan, kommer Woven City successivt att växa fram under de kommande åren och cirka 2 000 personer kommer att bo där. Stadens klimatavtryck blir minimalt, bland annat genom att så mycket som möjligt byggs i trä och att vätgas används som energi genom bränsleceller. Man använder också autonoma mobilitetsfordon och delningsekonomi.
– Man ser till helheten för att nå alla hållbarhetsmål, samtidigt som det skapas en miljö där människor vill leva och bo. Det är det som är grunden till varför städer finns och varför vi bygger städer – att vi vill ha livskvalité, säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare.
I Woven City är också mobilitetsfordon, autonoma shuttlebussar och fotgängare uppdelade i tre helt separerade zoner och där zonerna inte har någon kontakt med varandra. Något som minskar risken för olyckor och som forskningen har visat, påverkar invånarnas hälsa och välmående positivt.
Woven City byggs av Toyota men i samarbete med andra företag, innovatörer och forskare. På så sätt kan man skapa och utveckla lösningar som bygger på artificiell intelligens och automation samtidigt som de kan utvärderas under verkliga förhållanden.
Utställningen Zero City
Redan nu kan man se delar av Woven City i utställningen Zero City på Tekniska museet i Stockholm. Där finns bland annat en självkörande shuttlebuss och också robotar som hjälper till med vardagssysslor.
Videoserien Beyond Zero
I Toyotas videoserie Beyond Zero diskuterar Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare och Christian Hallin, ansvarig för Mobilitet och uppkopplade bilar på Toyota Sverige, framtidens stad. Se hela avsnittet på Youtube. Samtliga 7 avsnitt från Beyond Zero-serien finns på: www.toyota.se/beyond-zero
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel, mellan den 17 och 24 mars 2021. Totalt deltog 2000 respondenter bland svenska allmänheten 18–79 år.