Kinesiska Xpeng har stora framtidsplaner som bygger på nollutsläpp
Kinesisk Tesla på svenska vägar
Kinesiska XPENG har öppnat sitt första försäljningsställe i Sverige på Westfield Mall of Scandinavia och första modellen på svenska marknaden heter P5. En rymlig femsitsig bil med tydliga drag av Tesla S och höga ambitioner när det gäller förarstödstekniken och designen. Frågan är hur det ska gå för ännu ett helt nytt bilmärke både på världsmarknaden och i Sverige.
Bilmarknaden blir aldrig vad den varit skulle man kunna säga. Nya bilmärken dyker upp, elbilarna ökar sina marknadsandelar och runt hörnet väntar den helt självkörande bilen. Här väcks ännu fler frågor. Vill vi ha en självkörande bil? Hur ska bilmärken som fokuserar på körglädje kunna sälja en bil som kör själv?
Det är en enorm teknikutveckling när det gäller bilar och här vill XPENG vara med i frontlinjen på alla plan. Företaget har en hög profil när det gäller hållbar produktion och tillverkar enbart eldrivna bilar. XPENG har även tagit fram en bil som kan flyga och den har visats upp i Sverige i samband med introduktionen av märket. Lansering av den flygande XPENG:en är planerad till 2024. Frågan är om vi vill ha en flygande bil och om luftrummet har plats för flygande bilar, distributionsdrönare och annat som världens teknikföretag talar lyriskt om.
Så tillbaka till dagens bilar och då nyligen lanserade XPENG P5. Här får vi en förklaring till hur XPENG tänker positionera sig på marknaden. En tydlig parallell till Audis slogan om försprång genom teknik. Det är egentligen ur den synvinkeln vi ska se XPENG:s flygande bil och tal om självkörande teknik.
XPENG har två starka kort när det gäller XPENG och det är designen och utrymmet. Bilen är lite av en symbios av Tesla S och Bang & Olufsen med deras unika högtalare med akustisk lins. Det mesta i bilen sköts med en större stående display i mittkonsolen fram. Den som kört Tesla S känner garanterat igen sig. Utrymmet i bilen är riktigt bra för de fem passagerarna och benutrymmet bak är rejält tilltaget. Det finns en viss limousinkänsla både vad det gäller utrymme och komfort. Den känslan går också igen i materialval och kvalitetskänsla.
På vägen är XPENG P5 mer av en Audi A6, en tung framhjulsdriven bil med trygga vägegenskaper. Tesla S är bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Dagens elbilar med batterierna lågt placerade har bra viktfördelning och låg tyngdpunkt, vilket betyder bra vägegenskaper med mindre understyrning om man jämför med en bil där förbränningsmotor och växellåda ligger över framaxeln. Det betyder också jämnare däckslitage. Med händerna på ratten märker du det i att bilen är mer följsam på krokiga vägar och mer stabil på snabba vägar som motorvägarna. Här är XPENG P5 inget undantag. Den trivs på alla vägar.
Det låter positivt och första intrycket av bilen är positivt. Tittar vi närmare på tekniken så finns det svagheter som motiverar det preliminära priset på 550 000:-. De viktigaste svagheterna ligger i elbilstekniken där motorn har 207 hk/155 kW, vilket idag är ganska lågt i elbilsvärlden, batterikapaciteten är 66,2 kWh, vilket även det är ganska lite om man siktar på att vara i ledning i elbilsvärlden. Hyundai har exempelvis 77 kWh i senaste versionen av Ioniq 5. Högsta laddkapacitet är 70 kW, vilket är i underkant när de flesta elbilar idag ligger på runt 130 kW och bilar som Kia EV6 ligger på 240 kW.
Samtidigt är det här med högsta laddkapacitet inte så viktigt som många tror. För det första kommer man i stort sett aldrig upp i det angivna värdet och för det andra är det bara under en kortare tid som batterierna kan laddas med full effekt. Jag har kört de flesta eldrivna personbilarna i Sverige och har i stort sett aldrig varit i närheten av utlovad batterikapacitet. Jämför jag med VW ID.3 och övriga bilar byggda på den tekniken så har jag nått runt 60 kW som högst och det nådde jag även med XPENG P5 på en av Circle K:s nya snabbladdare som ska kunna ge 300 kW. Den gav 65 kW, vilket är ovanligt nära det tillverkaren lovar.
Tittar vi på verklig laddtid så handlar det fortfarande om en timme på de senaste snabbladdarna från Ionity och Circle K för laddning från några procent till full effekt. Det viktigaste är att ha en bra laddkapacitet hemma och då erbjuder så gott som alla elbilstillverkare växelströmsladdning 3 fas på 11 kW, vilket betyder att XPENG P5 laddas på cirka 4 timmar från tomt batteri och det är fullt tillräckligt. Vid snabbladdning under långresa laddar man oftast för cirka 30 mil och det betyder för XPENG P5 en knapp timme enligt mina tester. Hyndai Ioniq 5 klarade samma sak på en knapp halvtimme. Detta på Ionitys snabbladdare. Tesla S ligger också på tider i nivå med Hyundai.
Kort sagt så är XPENG P5 inte förstahandsvalet för den som enbart kör långsträckor även om bilen är både tyst och komfortabel. XPENG erbjuder istället en liten finess i form en adapter som kallas V2L (Vehicle to load). Det är en adapter som du sätter i ladduttaget och driver vanlig 220-volts utrustning från. Den ska kunna leverera 3,3 kW.
Idag kan man prata med sin bil och be den göra saker som att hissa upp rutorna och justera temperaturen. XPENG kallar den här tekniken för ”Hey XPENG” och det är precis som att prata med sin googleburk hemma. Infotainment, musik och navigering, hanteras med operativsystemet Xmart OS och det finns ett helt batteri med förarstöd liksom automatisk parkering under varumärket XPILOT. En notering där är att Renaults motsvarighet är bättre på att mjukt hålla bilen i centrum mellan filmarkeringarna. Slutligen en notering om förarens arbetsmiljö som i grunden känns bra med bra stolar och bra instrumentering, om man accepterar att hantera allt på skärmar. Tyvärr saknas ställbart svankstöd.
Fakta
XPENG P5
Pris: Preliminärt 550 000:-
Motor: Elmotor som driver framhjulen.
Effekt: 155/207 kW/hk.
Max vridmoment: 310 Nm.
Prestanda: Toppfart: uppgift saknas, acceleration 0-100 km/t: 7,5 sec.
Batterikapacitet: 66,2 kWh
Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 4 808/1 840/ 1 520/ 2768 mm.
Tjänstevikt/max last/släp: 1 790/350/inte klart med släpmöjlighet.
Räckvidd: Uppgiven 465 km WLTP, uppmätt cirka 382 km.
Elförbrukning: Uppgiven: 14,8 kWh, uppmätt blandad körning 15 graders utomhustemperatur: 17,3 kWh.
CO2: 0 g/km (WLTP).
Garantier: Inte klart med vilka garantier som kommer att gälla.