Gott om transportbilar för biogas och el
För hantverkare, budfirmor och andra som har behov av transportbilar och skåpbilar finns det gott om alternativ för att minimera miljöpåverkan. Sedan länge har det funnits bra biogasalternativ. För några år sedan kom de första eldrivna transportbilarna och nu finns en ny generation med framför allt längre räckvidd.
Både biogas och el är bra klimatval
Både biogas och el är bra alternativ för att minska utsläppen från transporter. Enligt senaste statistiken från Energimyndigheten är det genomsnittliga växthusgasutsläppet för biogas respektive el i princip desamma (12,5 CO2e/MJ respektive 13,1 CO2e/MJ). Och när vi räknat på koldioxidutsläpp utifrån livscykelperspektiv per kWh hamnar biogas på 45 g och el (Sverigemix) på 47 g. Som jämförelse är motsvarande siffror för diesel 75,7 g C02e/MJ respektive 273 g C02/kWh.
HVO minskar miljöpåverkan från dieselfordon
Vill du minska din miljöpåverkan för en befintlig transportbil är ett bra alternativ att tanka den med HVO (om den har dieselmotor). Då minskar du koldioxidutsläppen rejält. Däremot orsakar HVO precis som diesel utsläpp av partiklar som kväveoxider (N0x) och partikelämnen (PM).
Transportbilar med gasdrift
Det har under många år funnits gott om gasdrivna alternativ när det gäller skåp- och transportbilar. För närvarande erbjuder Fiat, Iveco och VW detta. Även Suzuki Jimny med skåp finns som efterkonverterad till biogas. Gasfordon får 10.000 kr i klimatbonus.
Aktuella biogasmodeller 2022:
Fiat Doblo
Skåp
Tankvolym: 22 kg gas och 22 liter bensin
Räckvidd: 240 km (WLTP) på gas
Dragkrok: Ja
Suzuki Jimny (efterkonverterad)
Skåp
Tankvolym: 18 kg gas och 40 liter bensin
Räckvidd: 300 km eller mer på gas (uppskattad räckvidd)
Dragkrok: Ja
Iveco Daily
Flak eller skåp
Tankvolym: 39 kg gas och 10 liter bensin
Räckvidd: 400 km (NEDC) på gas
Dragkrok: Ja
VW Caddy / Caddy Maxi
Flak eller skåp
Tankvolym: 21,1 kg gas och 11,5 liter bensin
Räckvidd: uppgift saknas
Dragkrok: Ja
Transportbilar med eldrift
Det har under några år funnits eldrivna transportbilar. För två år sedan klarade de flesta eldrivna skåpbilarna omkring 10 och 20 mil på en laddning. Nu växer utbudet och med det kommer också en generation eldrivna skåpbilar med en räckvidd på över 20 mil och för vissa modeller upp till 40 mil på en laddning.
Värt att tänka på är att de räckviddssiffror som anges avser blandad körning. Vid stadskörning har elfordon ofta betydligt längre räckvidd. Exempelvis har Ford E-Transit en räckvidd på 257 kilometer enligt WLTP-testerna men vid stadskörning uppger Ford själva en räckvidd på 402 kilometer.
Elfordon är berättigade till miljöbonus på för närvarande 70.000 kr.
Några av de nya modellerna under 2022 (finns nu eller på väg ut på marknaden):
Ford E-Transit
Skåp
Batteri: 67 kWh
Räckvidd: 257 km (WLTP)
Dragkrok: Ja (eftermontering)
Maxus e-Deliver 3
Skåp
Batteri: 50,2 kWh
Räckvidd: 238 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Mercedes eCitan
Skåp
Batteri: uppgift saknas
Räckvidd: 285 km (WLTP)
Dragkrok: uppgift saknas
Nissan Townstar
Skåp
Batteri: 44 kWh
Räckvidd: 285 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Renault Kangoo E-tech
Skåp
Batteri: 45 kWh
Räckvidd: 300 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Renault Master E-Tech
Skåp eller flak
Batteri: 52 kWh
Räckvidd: 200 km (WLTP)
Dragkrok: uppgift saknas
Vokswagen ID. Buzz Cargo
Skåp
Batteri: 77 kWh
Räckvidd: ca. 400 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Ett urval av övriga eldrivna transportfordon:
Citroen ë-Berlingo
Skåp
Batteri: 50 kWh
Räckvidd: 280 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Citroen ë-Jumper
Skåp
Batteri: 37/70 kWh
Räckvidd: 120/224 km (WLTP)
Dragkrok: uppgift saknas
Citroen ë-Jumpy
Skåp
Batteri: 75 kWh
Räckvidd: 330 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Fiat e-Ducato
Skåp eller flak
Batteri: 79 kWh
Räckvidd: 230 km (WLTP)
Dragkrok: uppgift saknas
MAN e-TGE
Skåp
Batteri: 36 kWh
Räckvidd: 120 km (WLTP)
Dragkrok: uppgift saknas
Nissan e-NV200
Skåp
Batteri: 40 kWh
Räckvidd: 200 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Opel e-Combo
Skåp
Batteri: 50 kWh
Räckvidd: 280 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Opel Vivaro-e
Skåp
Batteri: 75 kWh
Räckvidd: 330 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Peugeot e-Boxer
Skåp eller flak
Batteri: 70 kWh
Räckvidd: 220 km (WLTP)
Dragkrok: Nej
Peugeot e-Expert
Skåp
Batteri: 75 kWh
Räckvidd: 330 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Toyota Proace City Electric
Skåp
Batteri: 50 kWh
Räckvidd: 280 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
Toyota Proace Electric
Skåp
Batteri: 50/75 kWh
Räckvidd: 230/330 km (WLTP)
Dragkrok: Ja
På miljfordon.se kan du söka och hitta information om samtliga transportbilar på el och gas.