Det har lossnat för V2G-tekniken
Elfordon som powerbanks för elnätet, en seriös framtidslösning
Renault 5 Electric blir först ut av Renaults bilmodeller att erbjuda V2G och Plug&Charge. Dessutom presenterar Mobilize en Powerbox som är en batterilagring för hemmet med möjlighet att spara el och att handla med el på samma sätt som från fordonet via V2G.
Mobilize arbetar med framtidens teknik för elbilar i syfte att utöka utbudet av enkla laddningslösningar i hemmet, på arbetsplatsen och på vägen. På Viva Tech-mässan ger Mobilize besökarna en titt in i framtiden för energitjänster, som V2G (vehicle-to-grid), med framtidens elektriska Renault 5 och Plug & Charge-teknik.
- V2G-tekniken kommer göra det möjligt att använda elbilsbatterier för att lagra energi men också för att leverera el till elnätet, och därmed halvera kostnaden för elbilsladdningen genom att tjäna pengar på batterilagringen..
- Plug & Charge: Funktionen låter dig ansluta ditt elfordon till en laddstation utan att behöva använda ett specifikt varumärke eller kreditkort. Bilen och laddstationen kommunicerar med varandra, laddningen startar automatiskt och kunden faktureras direkt, utan att behöva göra någonting. Tjänsten kommer att vara tillgänglig utan kostnad 2024 via Mobilize Charge Pass. (beroende på marknad)
Länk till Stefan Nilssons krönika om framtidens resande och V2G:
http://tankesmedjantrafik.se/2020/01/28/london-brexit-v2g-och-morgondagens-resande/
Energitjänsten Mobilize V2G kommer lanseras från och med 2024 (beroende på marknad) och innehåller en dubbelriktad laddare med V2G-teknik, en Power Box laddbox från Software Republique, ett avtal med Mobilizes elleverantör The Mobility House för att garantera grön el, en app för att hantera V2G-laddningen.
Renault 5 Electric blir först ut av Renaults bilmodeller att erbjuda V2G och Plug&Charge.
Mobilize är ett bolag inom Renaultkoncernen som uppfinner morgondagens mobilitet, det som går från smartphones till fordon, från laddstationer till batterier. Mobilize deltar på Viva Technology 14-17 juni 2023 i Paris, Europas största startup- och teknikevenemang och erbjuder en titt in i fram
Mobilize Powerbox, en dubbelriktad laddstation "Made in France"
Mobilize Powerbox-terminalen, som utvecklats av Software République (Orange, Renault Group, STMicroelectronics och Thales) tillsammans med deras teknikpartner IoTecha Corp, kommunicerar med bilen och molnet för att avgöra om den ska ladda batteriet eller skicka tillbaka ström till nätet beroende på batteriladdningsbehov, inhemska behov och incitament från energimarknaden och elnätet. Tillverkad vid LACROIX elektronikmonteringsfabrik i Beaupréau-en-Mauges (Maine-et-Loire, västra Frankrike), kraften hos den dubbelriktade terminalen kommer att ligga på mellan 7 kW och 22 kW, och den kommer att vara kompatibel med alla elektriska och plug- i hybridfordon.
Länk till Stefan Nilssons krönika om elbilsutvecklingen och erfarenheter av V2G
Den framtida Renault 5 kommer att köras på koldioxidneutral el
För att få ut det mesta av V2G-tjänsten kommer Mobilize att erbjuda ett konkurrenskraftigt prissatt koldioxidneutralt elavtal genom sin teknikpartner The Mobility House. Tack vare avtalet kan el skickas tillbaka till bostaden eller säljas tillbaka till elnätet. Som sådan kan ägare av elfordon få ut det mesta av sitt fordon och/eller sin Powerbox: förutom att täcka deras mobilitetsbehov ger dessa lösningar större flexibilitet för nätet och därmed ett mervärde för ägaren.
The Mobility House har varit Renault Group-partner sedan 2018 för Advanced Battery Storage-systemet – en stationär lagringsenhet som använder elbilsbatterier. Baserat på denna erfarenhet har ägare av kompatibla Renault-elfordon tillgång till beprövade lösningar.
Tjänsten Mobilize V2G kommer att vara tillgänglig från lanseringen av Renault 5 i Frankrike och Tyskland 2024, sedan i Storbritannien 2025.