Klimatbonusen tas bort
Som blixt från klarblå himmel! Igår den 7 november meddelade regeringskansliet att klimatbonusen för fordon helt slopas från den 9 november, så sista dagen för att beställa en miljöbil och erhålla bonusen är under dagen idag den 8 november. Reglerna för bonusen har stramats åt tidigare och summan man erhåller har minskat successivt som tänkt för Bonus-Malus systemet, men bonussystemet skrotas helt nu utan förvarning.
- Nyheten kom väldigt snabbt och kan även upplevas ogenomtänkt hur allting ska hanteras. Bonus-Malus systemet har en tydlig funktion och bör vara tydligt och enkelt att förstå samt långsiktigt för att ge den önskade effekten. Detta för att Sverige ska klara uppsatta mål till 2030 om en fossiloberoende fordonsflotta samt 2045 för att vara helt fossiloberoende säger Jonas Lööf, verksamhetsansvarig på Miljöfordon Sverige.
Kenny Nässert, bilexpert på Miljöfordon Sverige, med lång erfarenhet inom bilbranschen fyller i med
- Det har varit rörigt sista dygnet sen nyheten kom igår. Jag har suttit i telefon till 22.00 igår med många bilhandlare. Det finns en risk att privatleasingen är helt död från imorgon på elbilar.
Miljöfordon Sverige har haft en drivande roll i omställningen till fossilfria drivmedel och fordon sedan 1997 med många olika projekt för att främja omställningen.
- Under våra 25 verksamhetsår har vi inte varit med om något liknande säger Jonas Lööf.
Vi har också tagit några ord med Stefan Nilsson som är krönikör för Miljöfordon Sverige. Stefans första spontana reaktion är att nyheten är ett populistiskt beslut för att göra väljarna glada.
- Beslutet göder fel ändamål och slår undan benen för svensk industri och alla svenska företag som starkt har satsat på förnybar infrastruktur, både för industrisektorn men också för de som gjort insatser för bilismen i form av laddstolpar och gasmackar.
- Hur vi än gör så måste klimatfrågan lösas för transportsektorn. Den frågan går inte att bara skjuta framför sig.
Läs regeringens pressmeddelande.
Kommentarer från oppositionen
VI har pratat med två politiker från oppositionen. Såhär tycker Tomas Kronståhl (S) ledamot i riksdagens Miljö- och jordbruksutskott och Anna Thore (S) ordförande Vatten- och miljönämnden, Kalmar kommun.
Tomas Kronståhl (S) ledamot i riksdagens Miljö- och jordbruksutskott:
– Så abrupt som regeringen tar bort stödet till miljöfordon, det blir ju att slå undan fötterna för branschen på ett rent oförskämt sätt. Det här sänder helt fel signaler om vilken väg vi behöver gå.
Anna Thore (S) ordförande Vatten- och miljönämnden, Kalmar kommun:
– Den nya budgeten från regeringen är en slakt på miljöarbetet som signalerar regeringens ambitioner på klimat- och miljöområdet. I Sverige har vi lett arbetet med att ställa om fordonsflottan till fossilfria alternativ men incitamenten och grunden för detta monteras nu ned steg för steg. Slopad reduktionsplikt, minskad bensinskatt och nu raderad klimatbonus.
– Alla tre bevisade att vara viktiga i miljöarbetet. Nedskjutningen av den viktiga Klimatbonusen motiveras med att den inte längre behövs för att bilkostnaderna för fossila bilar och fossilfria skulle vara samma. Det är bara att gå in i en bilbutik för att veta att detta som mycket annat som kommit från den nya regeringen är fake news. I Kalmar med bilberoende landsbygd har vi arbetat hårt för att snabbt ställa om till fossilfri fordonsflotta, vi vet att vi inte klarar det själva utan måste gå i armkrok med ex. Miljöfordon Sverige, bilförsäljare, mackägare och företagare. Detta samarbete fick sig idag av regeringen en hård spark i magen.